Hoe je de orderwaarde bij een webshop kan verhogen [6 tips uit de praktijk]
13 september 2022 
2 min. leestijd

Hoe je de orderwaarde bij een webshop kan verhogen [6 tips uit de praktijk]

Als eigenaar van een webshop is het belangrijk om te weten hoe je de orderwaarde kan verhogen. Dit kun je doen door gebruik te maken van upsell elementen. Upsell elementen zijn extra producten of diensten die je aanbiedt aan je klanten tijdens voor of tijdens het afrekenen. Door gebruik te maken van deze elementen kun je de orderwaarde aanzienlijk verhogen.  Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel lees je handige tips om ervoor te zorgen dat ook jouw klanten meer besteden in je webshop.

1. Zorg ervoor dat je een ruim aanbod hebt

Als je een ruim aanbod hebt, is er voor iedere klant wel wat wils. Het is belangrijk dat je klanten niet naar de concurrentie stuurt omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg dus voor een goed gestructureerde webshop met een overzichtelijke categorieën en producten.

2. Wees duidelijk over de prijs

Klanten houden ervan als ze direct kunnen zien wat een product kost. Zorg ervoor dat de prijs duidelijk zichtbaar is, zowel op de productpagina als in het winkelmandje. Als klanten moeten zoeken naar de prijs, is de kans groot dat ze afhaken. Denk hierbij ook aan de verzendkosten die je eventueel rekent voor het versturen van je producten.

3. Maak gebruik van upsells

Een upsell is een aanbieding voor een duurdere variant van het product dat de klant al heeft geselecteerd. Dit is een slimme manier om de orderwaarde te verhogen. Een voorbeeld van een upsell is bijvoorbeeld een meer geheugen voor een laptop of 4G in plaats van 4G voor een smartphone. Ongeveer 10% tot 30% van de omzet in e‑commerce is te danken aan de extra aangeboden producten.

4. Geef korting bij grotere aankopen

Een andere manier om ervoor te zorgen dat klanten meer besteden in jouw webshop, is door korting te geven bij grotere aankopen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een staffelkorting, waarbij de klant korting krijgt bij het kopen van meerdere stuks van hetzelfde product. Let er wel op dat je niet overal korting op geeft en dat het een echte korting betreft. Je mag als webwinkelier geen kortingen aanbieden die eigenlijk geen echte kortingen zijn. De ACM is hier duidelijk over. Lees het artikel op hun website: Prijzen vermelden

5. Zorg voor een goede aftersales

Een goede aftersales is cruciaal om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen. Zorg ervoor dat je een goede klantenservice hebt en een eenvoudig retourproces. Als klanten tevreden zijn met hun aankoop, zullen ze eerder geneigd zijn om weer bij jou te kopen.

6. Kassakoopjes

Een manier om upsell elementen te gebruiken is door middel van kassakoopjes. Kassakoopjes zijn kleine aanbiedingen die je klanten krijgen tijdens het afrekenen. Deze aanbiedingen zijn vaak tijdelijk en dus moeten je klanten ze snel afnemen. Dit is een goede manier om de orderwaarde te verhogen, omdat je klanten geneigd zijn om meer te kopen als ze een korting krijgen.

Om ervoor te zorgen dat je klanten de kassakoopjes zien, moet je ervoor zorgen dat ze op een duidelijke plek in je webshop staan. Zo weet je zeker dat je klanten ze zien en gebruiken. Zorg er ook voor dat het duidelijk is wat het kassakoopje inhoud, dus laat duidelijk het voordeel zien. Bijvoorbeeld: kassakoopje nu 25% korting. Als je klanten tevreden zijn met de aankoop die ze hebben gedaan, zullen ze waarschijnlijk weer terugkomen om bij je te kopen. Dit is een goede manier om je klantenkring uit te breiden en je omzet te verhogen.

Conclusie

Met deze tips kun je ervoor zorgen dat klanten meer besteden in jouw webshop. Zorg ervoor dat je een ruim aanbod hebt, wees duidelijk over de prijs en maak gebruik van upsells en kortingen. Daarnaast is een goede aftersales belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen.

Over de schrijver
Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.
Reactie plaatsen