Allereerst brengt de One Stop Shop minder administratieve lasten met zich mee. Je hoeft immers niet meer in alle afzonderlijke landen een btw-registratie te hebben, maar alleen in het land waar je bedrijf is gevestigd. Dat scheelt dus al heel wat administratie. Ook de facturering hoeft alleen rekening te houden met het land waar je bent gevestigd. Ook dit scheelt behoorlijk in administratieve lasten, omdat de Europese regelgeving hier nogal uiteenlopend in kan zijn.
Ten tweede zijn er vaak minder kosten gemoeid met de One Stop Shop-regeling. In plaats van meerdere aangiftes te doen, hoeft dat nu maar één keer per kwartaal. Internationale bankafschrijvingen gaan vaak samen met extra kosten: daarom kan de One Stop Shop een voordelige keuze zijn.
Misschien wel het belangrijkste voordeel van de OSS, zoals hierboven al genoemd, is dat het een eerlijkere concurrentie-omgeving creëert. Voordat de OSS werd ingevoerd, had je pech als je bedrijf gevestigd was in een land met een hoog btw-tarief: dit was een nadeel ten opzichte van je concurrenten in landen met een lager btw-tarief, zij waren immers minder belasting kwijt.
Wat is er veranderd?
Voordat de OSS werd ingevoerd, kon ieder land een eigen drempelwaarde instellen. Kwam je boven deze drempelwaarde, dan moest je een btw-registratie hebben in dat land. Nu is er een algemene, Europese drempelwaarde van 10.000 euro ingevoerd. Kom je boven deze drempelwaarde uit? Dan kom je in aanmerking voor de OSS!
Btw percentage
Het land waaraan je je goederen verkoopt, bepaalt de hoogte van de btw, en niet het land waar je bedrijf is gevestigd. Dit staat bekend als het bestemmingsbeginsel van de OSS-regeling. Wanneer je boven de drempelwaarde komt, ben je verplicht om je verkopen aan te geven in de OSS-aangifte. Blijf je onder de drempelwaarde? Dan blijven de binnenlandse btw-regels van toepassing.
De meest voor de hand liggende verandering is de aangifte zelf. Ondernemers hebben nu de optie om te kiezen voor de OSS-regeling, wat btw-aangifte doen een stuk makkelijker maakt. Nogmaals: een One Stop Shop registratie is niet verplicht, maar maakt het wel makkelijker!
Wanneer je gebruik maakt van de OSS-regeling is -zoals hierboven vermeld- altijd het bestemmingsbeginsel van toepassing. Dit houdt in dat je het btw-tarief van het land van bestemming mag rekenen over je levering. Het zorgt er dus voor dat het niet meer uitmaakt in welk land je bedrijf gevestigd is! Zo kunnen grote bedrijven bijvoorbeeld geen extra slag meer slaan uit gevestigd zijn in een land met een laag btw-tarief. De tarieven zijn nu gelijk voor iedereen, waardoor er een competitiever speelveld wordt gecreëerd.
Conclusie:
Ondanks dat het de insteek van de nieuwe regeling is om btw-aangiftes makkelijker te maken, kun je nog steeds verdwalen in de wirwar van nieuwe informatie. Daarom de belangrijkste punten nog even op een rij:
- Wat: de OSS is een belastingregistratie die je btw-verplichtingen voor alle EU-landen regelt
- Wie: kom je boven de drempelwaarde van 10.000 euro uit? Dan kun je gebruik maken van de OSS.
- Waarom: de OSS zorgt voor meer concurrentie, maar minder kosten en administratie
- Waar: jouw OSS-registratie regel je bij de belastingdienst van het land waar je bedrijf is gevestigd.
Belangrijk: verkoop je via Amazon? Dan heb je naast een OSS-registratie nog steeds een lokale btw-registratie nodig in landen waar je voorraad hebt opgeslagen.
Hulp bij OSS-registratie en -aangifte
Door de nieuwe regeling en alle veranderingen die de regeling met zich meebrengt, kan het best zijn dat je behoorlijk wat tijd kwijt bent met uitzoeken van welke regels voor jou gelden. Bij Staxxer kunnen ze dit volledige proces uit handen nemen, zodat jij je kunt richten op de groei van jouw webshop.

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.