Het is vaak onmogelijk om te bepalen waarom de ene pagina hoger scoort dan de andere in organische rankings.
Alleen Google kent sommige factoren, zoals doorklikratio’s, lange clicks, site-autoriteit en reputatie.
Openbare gegevens kunnen echter nuttig zijn. Voorbeelden zijn het gebruik van zoekwoorden, contentstructuur en backlinks. Hier zijn enkele tools om eenvoudig deze openbare signalen te verzamelen en te vergelijken met concurrenten.
Thruuu
Thruuu biedt een gratis tool om twee URL’s naast elkaar te vergelijken. De vergelijking omvat:
- Aantal woorden,
- Aantal afbeeldingen,
- Publicatie- en “laatst gewijzigd” datums,
- Aantal interne en externe links die naar een pagina verwijzen (maar niet de links zelf),
- Schema-gebruik,
- Content-koppen,
- Veelvoorkomende termen en hun aantal, evenals “unieke” termen die niet op de concurrerende pagina staan.
De vergelijkingen van koppen en unieke termen waren voor mij het nuttigst. Hieronder een screenshot van de vergelijking van unieke termen voor de twee pagina’s die ik analyseerde. Het biedt een handige leidraad voor welke woorden je nog kan toevoegen aan je pagina.

Seobility
Seobility is nog een gratis vergelijkingstool met nuttige ranking gegevens:
- Meta-beschrijving,
- Afbeeldingsoptimalisatie,
- Zoekwoorden in de URL’s, content en koppen.
De tool beoordeelt ook de on-page optimalisatie van elke URL. Maar tijdens mijn tests correleerde dit niet met hogere rankings. Dus ik zou me niet focussen op die beoordelingen. Hier is een screenshot van de “meta description” vergelijking.

Let wel op dat je maar 3 gratis vergelijkingen per dag hebt.
SE Ranking
Bij SE Ranking kan ik naast de URLs ook domeinnamen vergelijken. Bij het vergelijken van een enkele URL kan ik hier precies zien welke zoekwoorden we samen hebben, maar ook welke ik mis ten opzichte van de concurrerende URL.
Daarnaast zie ik in een oogopslag de moeilijkheid en het zoekvolume. Dit is een van de tools die ik zelf dagelijks gebruik.

Deze en meer tools bespreken we binnen de community, doe je mee?

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.