Inhoudsopgave
Afdrukken

On-page SEO factoren

Zoals we inmiddels weten, beoordelen Google en andere zoekmachines je webshop op meer dan 200 factoren. Een deel van die factoren bestaat uit on-page factoren. Dit zijn factoren waar je als beheerder van je webshop het meeste invloed op kunt uitoefenen, omdat het de content van de webshop zelf betreft.

In principe is dit de eerste stap in het SEO-proces. Letterlijk gezegd is on-page SEO het optimaliseren van iedere pagina op de webshop. Advies hierover is om voor één of twee keywords per pagina te optimaliseren.

De belangrijkste on-page SEO factoren die gemakkelijk te implementeren zijn, hebben we voor je opgesomd:

Titel tag

De titel tag, ook wel meta-titel genoemd, is één van de allerbelangrijkste onderdelen van je webpagina. Een goede titel tag, waarin je focus keyword voor de betreffende pagina is verwerkt, kan al voor stijgingen zorgen in de organische resultaten. Zorg ervoor dat iedere pagina een unieke titel tag heeft. Nog belangrijker: schrijf voor de gebruiker! Dit is namelijk de titel die voorbijkomt in de organische resultaten.


De maximale eisen die Google stelt aan het aantal tekens in een titel tag zijn voor mobiel en desktop anders:

  • Mobiel: maximaal 78 tekens
  • Desktop: maximaal 70-71 tekens


Speel dus met een goede titel tag, die compatible is voor zowel mobiel als desktop. Als deze over het aantal aanbevolen tekens heengaat, zal deze afgekapt worden door Google.

Meta description

De meta description is ook belangrijk voor Google. Hoewel deze minder zwaar weegt als ranking factor, is het enorm belangrijk voor een gebruiker van Google. Dit is namelijk de korte beschrijving waarin je uitlegt waar de webpagina over gaat. Het is dus van belang om gebruikers te triggeren om op je ‘organische advertentie’ te klikken. Het belangrijkste blijft om te beschrijven wat de bezoeker zal gaan vinden op de webpagina.

Meta descriptions hebben ook een aanbevolen maximumaantal tekens. Een meta description bestaat uit twee regels, waarbij het advies is om een maximale lengte van 100 tekens per regel aan te houden.

URL’s

De URL is het adres van een webpagina op internet. De beste manier voor SEO is om bij de opbouw van je URL’s de titel van de webpagina te gebruiken als referentie. Ofwel: maak deze URL leesbaar voor de gebruiker en voor Google. Het focus keyword hierin verwerken helpt voor een betere vindbaarheid voor Google én zorgt ervoor dat de website betrouwbaar overkomt op de gebruiker (die weet dan op welke pagina hij of zij zich bevindt).

Stel: WebshopHeroes heeft een pagina over Gratis SEO Cursussen:
? https://www.webshopheroes.com/index.php?item=&action=page_id=12
? https://www.webshopheroes.com/gratis-seo-cursus

Sommige CMS-systemen baseren URL’s op bepaalde waardes, variabelen en ID’s, waardoor er geen schone URL aan de voorkant komt uitrollen (URL 1). Geadviseerd wordt om een URL voor SEO zo kort mogelijk en beschrijvend te houden (URL 2).

Een goede meta titel, description en URL zou er voor de (fictieve) pagina Gratis SEO Cursus voor Webshop Heroes zo uitzien:

Heading tags

Heading tags zijn de koppen (H1) en tussenkoppen (H2 t/m H6) op je pagina binnen de lopende tekst. Niet alleen zijn deze tags essentieel voor de zoekmachine, maar ze bevorderen ook de leesbaarheid van de wettekst. Advies is om ook deze heading tags te voorzien van focus keywords. Met deze tags geef je dus aan waar de pagina daadwerkelijk over gaat.

Ter informatie: H1 is het belangrijkst en H6 het minst belangrijk. De H1 is de algemene titel van je webpagina en komt maar één keer naar voren. De subkoppen bestaan uit H2 tags, welke vaker terugkomen, naarmate je een lange web tekst hebt geschreven. Soms wil je deze H2-alinea’s ook voorzien van een tussenkopje, waar je dan een H3 voor gebruikt.

Het is niet verplicht om álle heading tags te gebruiken (H1 t/m H6). Veel webteksten komen niet verder dan H2’s of H3’s. Bij het schrijven van heading tags is het ook van belang dat deze uniek zijn. Een H1 en H2 kunnen nooit hetzelfde zijn.

De tekst

De tekst tussen de heading-tags is enorm belangrijk voor SEO. Google is namelijk dol op (tekstuele) content. Het klinkt misschien als een cliché, maar schrijf je tekst voor de gebruiker. Omdat Google wil dat de gebruiker de beste content voorgeschoteld krijgt, wil de zoekmachine ook dat je hiervoor je content schrijft.

Het verwerken van je focus zoekwoorden in de lopende tekst geeft aan de zoekmachine én gebruiker aan waar de pagina over gaat. Een aantal tips voor het schrijven van een ideale SEO-tekst:

  • Houd een minimale lengte aan van 400 woorden. Deze tip is al ‘eeuwenoud’, waardoor een langere tekst dan 400 woorden zich kan onderscheiden van andere webpagina’s. Afhankelijk van het soort pagina (categoriepagina, productpagina, landingspagina etc.) bepaal je de lengte van je tekst.
  • Schrijf een inleidende alinea van circa 70 tot 100 woorden. Plaats je belangrijkste zoekwoord(en) in deze introducerende tekst.
  • Herhaal je belangrijkste zoekwoord(en) een paar keer in de tekst. Dit is wel afhankelijk van hoe lang de tekst is. Bij een korte tekst doe je dit minder vaak dan bij een lange tekst.
  • Gebruik ook synoniemen voor je belangrijkste zoekwoorden. Google is intelligent genoeg én je hebt kans dat je scoort op deze termen.
  • Nogmaals: schrijf voor de gebruiker. Google is tegenwoordig intelligent genoeg om te bepalen of je voor gebruikers schrijft of dat je aan het spammen bent met keywords.

Een goede SEO-opbouw van een webtekst met het gebruik van de juiste heading-tags zou kunnen zijn:

Wanneer je bovenstaande factoren niet zelf kunt aanpassen, wordt geadviseerd je webbouwer in te schakelen.

Uiteraard zijn er nog meer on-page factoren (zoals alt-tags, interne links, etc.), maar bovenstaande factoren zetten een goede fundamentele basis voor on-page SEO.

Dit alles kun je makkelijk en overzichtelijk beheren met onder andere de SEO tool van Rank Math of Sitechecker.