Inhoudsopgave
Afdrukken

Verhoog je conversie met productfotografie

Hoe kan productfotografie je conversie verhogen?
En hoe krijg je de kleuren zo realistisch mogelijk op beeld?

In deze les leer je welke rol productfotografie speelt voor het succes van je webwinkel en hoe je kleuren levensecht op beeld krijgt.

Goede productfotografie kan veel impact betekenen op het succes van je webshop. Foto’s die het werkelijke product laten zien op een aantrekkelijke manier verkopen beter en zorgen voor minder retouren.

Als de kleuren op de foto’s niet stroken met de werkelijkheid is de kans op retournering groter. Vaak heeft dit te maken met de kleurzweem. Nabewerking is daarom erg belangrijk.

Rood is een beruchte kleur om goed op beeld te krijgen. Werken met een grijskaart is hiervoor een oplossing. Een goed belichte foto wordt geijkt op 18% lichtgrijs. Zo krijgt de foto de correct kleur.

Een ander voordeel van goede productfoto’s: webshops gevuld met goede productfoto’s weten bezoekers langer op hun website te houden.

Duidelijk beeld geeft een duidelijk overzicht.

En een duidelijk overzicht laat bezoekers makkelijker en sneller keuzes maken.

Uniformiteit en eenheid zorgen voor een betere shop-ervaring. Zo past bij een webshop met kinderkleding juist schattige foto’s. Bij een webshop over rots klimmen horen stoere foto’s.

Uniformiteit kun je ook bereiken door de foto’s op de zelfde wijze te bewerken. Door de kleurbewerking en het uitlijnen op consequente wijze te doen creëer je eenheid.

Probeer voor je productfoto’s of productcategorieën dezelfde achtergrond te gebruiken of probeer de achtergrond bij de product.

Tip

Probeer voor je productfoto’s of productcategorieën dezelfde achtergrond te gebruiken. Dit creëert rust en eenheid.

Natuurlijk kun je foto’s gebruiken die je vanuit de leverancier krijgt aangeleverd. Maar vaak hebben de verschillende leveranciers ook verschillende type foto’s en achtergronden waardoor de webshop ‘rommelig’ kan overkomen

Maar met alleen de fotografie ben je er nog niet. De beeldbewerking en finishing touch zijn net zo belangrijk. Zo kan je de al beschikbare foto’s laten nabewerken door een fotostudio. Dit geeft je webshop als snel een professionelere uitstraling.

Gebruik deze professionele foto’s ook in je marketingpublicaties. Zoals bijvoorbeeld in folders, nieuwsbrieven en social media.

Als je foto’s gebruikt die jouw stijl representeren vergroot je de herkenbaarheid en versterk je hiermee je merk.