Hoe kom je met een webwinkel een crisis door?

Als eigenaar van een webwinkel ben je voortdurend op zoek naar oplossingen waarmee je je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen. Maar met alle aspecten van e-commerce die er zijn, is het soms bepalen wat het juiste is voor jouw business. Om je te helpen een beslissing te nemen, hebben we een lijst samengesteld van drie quick-wins waarmee webwinkels in Nederland op korte en lange termijn het verschil kunnen maken.

1 Kostprijs en garantie op betalen

Webwinkels zijn snel uitgegroeid tot één van de populairste manieren om online producten te kopen en te verkopen. Maar het is ook goed om rekening te houden met de kosten die een webwinkel met zich meebrengt. Het is goed om de verschillende kosten op ‘n rijtje te zetten, zodat je precies weet waar je aan toe bent! Er zijn gelukkig ook een hoop acties die je kunt doen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een goede betalingsverwerker (PSP), zo weet je zeker dat jouw klanten in elk geval op een gemakkelijke manier kunnen betalen en heb jij betaalgarantie. En heb je ook al gedacht hoe je dat hogere inkoopkosten gaat verwerken in de prijs van je producten? Zorg ervoor dat jouw webwinkel ook op de lange termijn winstgevend en duurzaam is.

2 Verschillende betaalmethoden

Om klanten aan te trekken en te behouden is het belangrijk om een breed scala aan betaalmethoden in je webshop aan te bieden. Zo kunnen klanten de optie kiezen die het beste bij hun behoeften past. Enkele van de populairste betaalmethoden zijn iDEAL, Bancontact, PayPal, achteraf betalen en betalen via creditcard. Klanten verwachten hun bestellingen snel te ontvangen – vooral als ze betaald hebben voor expresverzending. Een achterafbetaaloptie of fast-checkout zorgt voor een sneller afrekenproces, omdat adres- en bankgegevens al voor-ingevuld zijn. Kies dus voor een betaalprovider met meerdere betaalopties én die een snelle betaling voor jouw webwinkel kan garanderen.

3 Klantenservice

We willen allemaal razendsnel geholpen worden, toch? Als we een probleem hebben, dan hopen we gewoon snel op een passende oplossing. Als een klant dus niet helemaal tevreden is met een aankoop, is het dus goed om een klantenservice te hebben die snel en gemakkelijk te bereiken is. Goede klantenservice is van het grootste belang voor elk bedrijf, maar het is vooral belangrijk voor online winkels. Zo is het belangrijk om te reageren op vragen van klanten. Klanten moeten het gevoel hebben dat hun vragen en zorgen worden gehoord en tijdig worden behandeld. En vergeet ook vooral niet om meerdere verzend- en retour mogelijkheden aan te bieden, zodat de klanten de optie kunnen kiezen die het beste bij hun behoeften past. De klant is koning.

We hopen dat je met deze tips inspiratie hebt gekregen om jouw webwinkel duurzaam en klantvriendelijk te laten doorgroeien.

Plaats een reactie