Gestructureerde data markup helpt merken om op te vallen buiten de traditionele organische zoekresultaten van Google, met inbegrip van afbeeldingenpakketten, “populaire producten” secties en “deals”.
Types gestructureerde data
Gestructureerde data markup bevindt zich in je code. Google ondersteunt drie soorten markup voor het genereren van rich snippets:
- JSON-LD
- Microdata
- RDFa
Schema.org is een standaard manier om productinformatie te structureren zodat zoekmachines het goed kunnen begrijpen. Ook wordt deze aanbevolen door Google en Bing en is gemakkelijk te begrijpen is door niet-programmeurs.
Bijna alle webwinkels gebruiken tegenwoordig Schema.org voor hun productpagina’s
Daarom is de term “schema” synoniem geworden met “gestructureerde data markup”.
Zoek resultaten
Bij een zoekopdracht naar “laptops kopen” genereert Google bijvoorbeeld een “Deals op Laptops” sectie die deels op gestructureerde data (en deels op Shopping feeds) is gebaseerd.
Ten eerste helpt het bij het (beter) begrijpen van de inhoud en het doel van je webpagina. Zo kunnen zoekmachines met behulp van gestructureerde data bijvoorbeeld onderscheid maken tussen een pagina die muizenvallen verkoopt en een artikel over muizen.
Ten tweede kan gestructureerde data de weergave van een organische zoekresultaat verbeteren, waardoor deze opvallender wordt. Deze verbeteringen – ook wel “rich results” genoemd – kunnen het volgende bevatten:
- Gemiddelde waardering in sterren
- Productafbeeldingen
- Prijzen
- Beschikbaarheid
- Speciale aanbiedingen
- Verzendkosten
- Levertijd
- Retourbeleid
Product rich results
Rich snippets maken organische zoekresultaten niet alleen veel opvallender, maar bieden ook een concurrentievoordeel door lagere prijzen, hogere beoordelingen en betere leveringsvoorwaarden te tonen.
Bij een zoekopdracht naar “apple macbook air m3” toont de gestructureerde data van MediaMarkt bijvoorbeeld betaalbare prijsopties, terwijl Apple gedetailleerde voorraadinformatie weergeeft.

Hierdoor vallen rich snippets op in zoekresultaten en genereren ze waarschijnlijk meer gerichte clicks en hogere conversies, aangezien kopers op een website landen met vooraf gestelde verwachtingen.
Meer zichtbaarheid
Gestructureerde data markup helpt webwinkels om op te vallen buiten de traditionele organische zoekresultaten van Google, inclusief afbeeldingen bij de “populaire producten” secties en “product sites”.
Bij een zoekopdracht naar “iphone kopen” genereert Google bijvoorbeeld een “Product sites” sectie die deels op gestructureerde data (en deels op Shopping feeds) is gebaseerd.

De “product sites” sectie zie je ook terug bovenin in Google in de tabs van de menu balk

Kijken we ook even naar Bing dan zien we dat deze zoekmachine daar heel anders mee omgaat en veel minder van deze data laat zien.

Implementatie
De implementatie van productschema op een webshop is afhankelijk van het content management systeem of platform. Shopify’s App Store bevat verschillende gratis en betaalde apps voor dit doel. Wix heeft bijvoorbeeld een ingebouwde oplossing. Bij WordPress dien je een SEO plugin te dowloaden. Een goede plugin hiervoor is bijvoorbeeld: RankMath.

Schema voor producten moet dynamisch zijn en vereist updates op basis van voorraad. Alleen ervaren ontwikkelaars zouden moeten proberen dit handmatig te coderen.
Vervolgens moet het schema worden getest en gevalideerd zodra het is opgezet. Houd daarna de “Verbeteringen” tab in Search Console in de gaten om er zeker van te zijn dat Google de gestructureerde data kan zien en er geen aanbevelingen zijn om deze te verbeteren. (Search Console toont alleen het schema dat resulteert in rich snippets.)
Organische rankings
Gestructureerde data heeft geen directe invloed op organische rankings. Google heeft dit meerdere keren bevestigd.
Het kan echter wel invloed hebben op rankings door de inhoud van de pagina te verduidelijken, waardoor deze beter kan ranken voor de juiste zoekopdrachten op het juiste moment.
Rich snippets van gestructureerde data kunnen clicks en engagement verhogen. Clicks en engagement op de pagina zijn bevestigde rankingfactoren.
Zo kunnen rich snippets organische posities verbeteren door resultaten aantrekkelijker te maken en de juiste verwachtingen te scheppen bij zoekers.
Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.