Wanneer je een eigen webshop hebt opgebouwd, dan wil je natuurlijk graag dat je er omzet mee gaat maken. Toch kunnen er problemen ontstaan. Veel webshops kunnen namelijk blijven hangen in omzet, terwijl er wel redelijk wat verkeer is. Dit kan komen door groeikillers. Problemen die je aan de voorkant niet zo snel ziet, maar wel je groei kunnen saboteren. In dit artikel lees je precies wat de groeikillers precies kunnen zijn en hoe je deze op kunt lossen binnen je eigen webshop.
1. Trage laadtijd
Een trage laadtijd kan een behoorlijke groeikiller zijn voor jouw webhop. Snelheid is namelijk cruciaal voor een website of webshop. Het is belangrijk voor de gebruikerservaring én SEO. Je wil natuurlijk niet dat mensen gauw afhaken omdat ze lang moeten wachten totdat een pagina geladen is. Dit kan veroorzaken dat de klanten naar een andere webshop gaan en daar hun aankopen doen in plaats van die van jou. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat jouw webshop daalt in de positie van Google.
Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of jouw webshop te traag is. Je kunt bijvoorbeeld een tool gebruiken, zoals PageSpeed Insights, om te ontdekken wat de snelheid van jouw webshop is. Blijkt dat jouw webshop te traag is? Dan kun je aan meerdere maatregelen treffen: denk bijvoorbeeld aan caching, compressie, serveroptimalisatie of het gebruik van Magento Hyva. Hierdoor krijg je een snelle website en kun je aan de slag gaan.
2. Slechte mobiele gebruikerservaring
Wat vele ondernemers van een webshop vergeten is dat er ook veel wordt gezocht op de mobiele telefoon. Mobiel verkeer is vaak dominant, maar conversies daarin blijven wel achter. Zo kan het zijn dat je webshop niet prettig is om te gebruiken op de mobiele telefoon. Denk bijvoorbeeld aan foutjes dat je te kleine koppen gebruikt, dat je verwarrende navigatie hebt voor een mobiele telefoon en dat het niet goed reageert. Het is daarom van belang dat je mobile-first gaat denken, UX-teksten gaat gebruiken en dat je ervoor zorgt dat je de checkoutflows gaat verbeteren. Op die manier heb je deze stille groeikiller aangepakt. Mocht je graag hulp willen in het oplossen van de groeikillers? Dan kun je gemakkelijk Magento specialist gebruiken, zodat je webshop op een goede manier gaat draaien.
3. Onduidelijke of niet-bestaande waardepropositie
Wat maakt jouw webshop uniek? Wanneer de bezoekers niet snappen wat jouw webshop uniek maakt en wat jouw waardepropositie is, kan dat zorgen voor afhakers en dat betekent dus ook geen klanten. Het kan zelfs zorgen voor een lage loyaliteit van jouw webshop. Zorg er daarom voor dat je hier waarde aan hecht. Laat zien wat jouw USP’s zijn en plaats deze prominent in beeld, zodat de klant meteen weet wat ze aan jouw webshop hebben. Ook een duidelijke headline is belangrijk, net zoals visuele ondersteuning.
4. Te veel keuzestress
Met een webshop wil je natuurlijk producten verkopen. Zo kan het zijn dat je graag zoveel mogelijk producten in een keer aan je potentiële klanten wil laten zien. Echter is dit ook een groeikiller. Hoe breder je assortiment namelijk is, hoe meer je klanten juist worden afgeremd. De gevolgen hiervan is dat je klanten keuzestress kunnen ervaren, dat je afhakende bezoekers krijgt en dat de winkelwagens verlaten worden. Diverse oplossingen voor deze groeikiller zijn om de bestsellers te laten zien, slimme filters toe te passen, categorie-optimalisatie toe te passen en segmentatie. Op die manier krijgt de klant minder snel last van keuzestress en kunnen ze meteen hun winkelwagentje weer gaan vullen.
5. Onbetrouwbare uitstraling of gebrek aan vertrouwen
Een webshop die de mensen doet twijfelen: dat is natuurlijk geen goed teken. Denk aan slechte productfoto’s, geen reviews en een vage retourinfor. Mensen niet er op te wachten om daar hun aankoop te doen. Zorg er daarom voor dat je vertrouwen uitstraalt, want dat is essentieel bij eerste aankopen. Laat keurmerken zien op je webshop, klantbeoordelingen, duidelijke voorwaarden en zorg voor een professioneel design.

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.