Introductie Youtube Cards

YouTube heeft al lang de mogelijkheid om linkjes en teksten als een laag over je video te leggen. Hiermee kun je bijvoorbeeld producten benadrukken en mensen uitnodigen naar je bijbehorende webwinkel te gaan.
De resultaten hiervan kun je zien in YouTube Analytics. Zo kun je zien op welke locatie; welk woordgebruik wel werkt, maar wat ook niet.

youtube-cards

YouTube weergave klikgedrag per video

 

Een heel groot nadeel; deze linkjes (Annotaties) worden niet weergegeven op een mobiel apparaat ..! Op het YouTube kanaal van Tim’s Speelgoedboerderij is nu al 60% mobiel verkeer, dan snap je de prioriteit.

Wat zegt YouTube zelf over deze kaarten:

Met kaarten kun je een nieuwe, interactieve laag toevoegen aan je video’s. Ze worden per video toegepast en weergegeven op desktop-pc’s en mobiele apparaten. Je kunt een bestemmings-URL kiezen uit een lijst met beschikbare sites en, afhankelijk van het type kaart, de afbeelding, titel en call-to-action tekst aanpassen.

youtube-cards

Deze YouTube Cards worden beschreven als “een evolutie van annotaties”
Op deze manier wil YouTube nog meer relevante content aanbieden aan de kijker. YouTube heeft aangegeven het systeem steeds verder te optimaliseren. Zodat de meest relevante teasers en kaarten bij de kijker komt op basis van gedrag, prestatie en het apparaat van de gebruiker.

Meer informatie over YouTube Cards, en in een blog artikel van YouTube over interactieve kaarten

Ervaringen met de Youtube Cards

Om YouTube Cards in gebruik te nemen is er inrichting nodig. Enkele voorbeeld stappen. Rechts bovenin is er via het Menu>Bewerken een nieuw item bij gekomen: Kaarten.
Blijkbaar voldoe ik aan alle richtlijnen die op de eerder genoemde URL beschreven is want anders krijg je geen toegang tot deze functionaliteit.
Ook geeft YouTube enkele tips over het gebruik, fijn.

youtube-cards8

YouTube video Instellingen met de optie om door te klikken naar ‘Kaarten

 

Als e-commerce bedrijf ben je vooral geïnteresseerd om mensen naar je webwinkel te trekken. Dit kan op 2 manieren. Jan Roelofsen geeft eerste een overzicht van alle mogelijkheden:

youtube-cards7

Pull-down menu met de 4 optie’s die YouTube geeft voor infokaarten

 

Als eerste kijk ik naar Bijbehorende website. Uiteraard moet je je webwinkel gekoppeld (geverifieerd) hebben in je YouTube control panel.
In ons geval is dat zo; dus ik pak de betreffende url van de website en voer die in. Dan geeft dit het onderstaande resultaat:

youtube-cards6

Kaart invullen met optie’s als eigen tekst en afbeelding

 

En hier ga ik in verhouding met de oude functionaliteit echt wel blij van worden. Nu de tekst nog aanpassen naar eigen gebruik. Maximaal 30 karakters kan ik gebruiken.

Als je de voorgestelde afbeelding niet goed genoeg vind kun je bladeren naar anderen vanaf dezelfde site of zelf een afbeelding uploaden.
Ik kies voor de standaard afbeelding om de herkenbaarheid hoog te houden als de klant doorklikt naar de website.

Nu de Card op de tijdslijn staat kan ik deze verplaatsen. Het langer trekken in de tijd lukt niet? Blijkbaar maakt YouTube voor jou de keuze hoe lang een Card in beeld is.

youtube-cards5

kaart aangemaakt en nu plaatsen op de tijdlijn

 

youtube-cards2

voorbeeldweergave YouTube Kaart

 

In bovenstaande weergave zie je de Card open geklikt. Dit ziet er zo wel mooi uit.

Wat ik vervelend vind aan de ‘oude’ annotaties dat die aan het einde altijd weg vallen om nieuwe, voorgestelde video’s te tonen. Nu dan een tweede annotatie aan het einde:

youtube-cards4

YouTube kaart als call-to-action inzetten op witte achtergrond

 

Op YouTube komen aan het einde dan toch de voorgestelde video’s te staan en niet de Card blijvend in beeld. Tja; het verdienmodel van YouTube.
Wanneer je de video gaat embedden kun je dit wel reguleren:

youtube-cards3

Met de YouTube embedded code is de speler ‘schoon’ in te zetten op een productpagina

 

Maar daar heb ik dus weinig aan aangezien de klant dan toch al op de webwinkel bij het betrokken artikel is.

Handelswaar is ook een mogelijkheid, denk ik.  Wanneer ik hier op klik ook weer een info boxje met een link naar deze website: https://support.google.com/youtube/answer/6083754?hl=nl

En dat is dus een lijst met door Google goedgekeurde handelssystemen en bedrijven.

Conclusie

Voor webshops is het nieuwe systeem interessant omdat het doorklikken naar je webwinkel verleidelijker is geworden. De Cards tonen gewoon mooier. Functioneel gezien is het niet fijn dat je de tijdsduur van een Card blijkbaar niet kunt aanpassen. Wat dan wel weer kan is een ander type Card met een andere call-to-action toevoegen aan het einde.

Tip:
Wel opletten dat je er geen overdaad gaat doen zoals beschreven door theverge.
Vergelijk je video met hoe je een klant in de winkel aanspreekt; dan roep je ook niet om de 10 seconden ‘KIJK NU HIER!’

 

Praat mee in het webwinkelforum over deze YouTube Cards.

 

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?