Deze week kregen wij van een webwinkelier de vraag: hoe zit dat nu precies met de wettelijke bedenktijd voor mijn webwinkel? Ben ik verplicht om een wettelijke bedenktijd te hanteren? Binnen hoeveel dagen moet ik het geld terugstorten? Wie draait er op voor de verzendkosten? Kortom, hij had heel wat vragen ten aanzien van de wettelijke bedenktijd voor zijn webwinkel. In de Zaak van deze Week willen wij u hierover meer vertellen.

De wettelijke bedenktijd (of het herroepingsrecht) is voor webwinkels verplicht. Waarom? In een fysieke winkel kan uw klant een product bekijken, passen en beoordelen. In een webwinkel heeft hij deze mogelijkheden niet. Hij moet afgaan op de specificaties, afbeeldingen en de informatie die u geeft. Daarom heeft de consument die iets koopt via een webwinkel een bedenktijd, zodat hij toch de mogelijkheid heeft om zijn aankoop te bekijken, passen en/of te beoordelen.

De wettelijke bedenktijd bedraagt 14 dagen. Deze tijd gaat in op het moment dat uw klant alle producten ontvangen heeft. Bestelt hij bijvoorbeeld 2 artikelen en levert u die niet tegelijk? Dan gaan de 14 dagen pas in, op het moment dat hij het laatste artikel ontvangen heeft.

Let op: hebt u de consument niet geïnformeerd over zijn bedenktijd? Of hebt u het modelformulier voor ontbinding/herroeping niet verstrekt? Dan wordt de bedenktijd met maximaal een jaar verlengd.

 

‘Gebruik maken’ van de wettelijke bedenktijd: een klant die gebruik wil maken van zijn bedenktijd moet aan u duidelijk maken dat hij zijn aankoop wilt retourneren. Hij moet dit binnen 14 dagen na ontvangst van alle producten bij u kenbaar maken. Nadat hij dit kenbaar bij u hebt gemaakt, heeft hij nogmaals 14 dagen de tijd om het terug te sturen. U bent verplicht om op uw website het modelformulier voor herroeping te zetten. U mag uw klant echter niet verplichten (of andere eisen stellen) om dit formulier te gebruiken.

U moet het aankoopbedrag + de verzendkosten voor heenzending binnen 14 dagen, nadat de klant kenbaar heeft gemaakt terug betalen. Omdat de klant na zijn mededeling nogmaals 14 dagen heeft om het terug te sturen, kan het voorkomen dat u het product nog niet ontvangen heeft. In dat geval mag u wel ‘eisen’ dat de klant aantoont dat hij het terug heeft gestuurd. De verzendkosten voor het terugsturen zijn alleen voor rekening van uw klant als u dit heeft opgenomen in uw Algemene Voorwaarden. Vanaf 2014 bent u ook verplicht om de hoogte van deze verzendkosten te noemen.

Onze Tip. Webwinkels die niet voldoen aan de juridische eisen riskeren niet alleen een fikse boete, maar ook zijn er een aantal andere (juridische) consequenties: de wettelijke bedenktijd wordt verlengd tot maximaal 12 maanden of de verzendkosten voor retour zijn voor rekening van de webwinkel. Zorg er voor dat uw webwinkel juridisch gezond is. Onze Juridische Webwinkel Scan biedt u deze mogelijkheid. Een eenmalige investering van slechts € 79, – (ipv €89,- excl. Btw) waarmee wij, in webwinkelrecht ervaren juristen, in kaart brengen of zowel uw webwinkel als uw Algemene Voorwaarden voldoen aan alle juridische eisen. Vraag direct onze Juridische Webwinkel Scan aan: stuur ons een e-mail of vul het contactformulier in en één van onze juristen neemt contact met u op!

Natuurlijk staan wij voor u klaar!

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?