Een goed functionerende webshop moet zowel het leven van de klant als de eigenaar makkelijker maken. Om daarin te voorzien, is er software te krijgen met specifieke functionaliteiten die goed van pas komen voor bedrijven met een webshop. We bespreken software die je nodig kunt hebben voor je webshop.

Voorraadbeheer

Voorraadbeheer is cruciaal voor webshops. Je wilt je klanten niet iets verkopen wat je niet kunt leveren, en je wilt ook niet ten onrechte ‘nee’ moeten verkopen, want daarmee snijd je jezelf in de vingers. Een automatische koppeling tussen inkoop, verkoop en voorraad is daarom van grote waarde. Investeren in goede voorraadbeheersoftware is daarom van groot belang vanaf het moment dat je webshop dusdanige vormen begint aan te nemen dat het niet meer mogelijk is om zelf het overzicht te behouden en snel te schakelen. Als het binnen de financiële mogelijkheden ligt, is het wenselijk om vanaf het begin al voorraadbeheersoftware tot je beschikking te hebben.

ERP software

De meest integrale oplossing voor bedrijven, en dus ook voor webshops, is de implementatie van ERP software. ERP staat voor Enterprise Resource Planning, en wat het behelst is de integratie van allerlei bedrijfsprocessen in één systeem. Wanneer je als bedrijf investeert in (de implementatie van) ERP software, kun je naast je voorraadbeheer met hetzelfde systeem ook zaken als inkoop, verkoop, service, relatiebeheer, financiële administratie en zelfs HR-zaken op één plek regelen en profiteren van de koppeling tussen al deze zaken. Dat verhoogt de efficiënte flink, waardoor het kostenbesparingen kan opleveren én je als webshop de klant nog beter kunt bedienen.

B2B vergt ander systeem dan B2C

Wees alert bij je keuze voor een systeem of deze toegespitst is op B2C of B2B. Zijn je klanten bedrijven in plaats van particulieren, dan vraagt dat om andere functionaliteiten. Het systeem voor een B2B webshop moet de mogelijkheid bieden om staffelkortingen toe te passen en offertes aan te vragen. Ook moet op rekening kopen mogelijk zijn en wil je mogelijk de prijzen kunnen verbergen achter een login. Dat laatste kan bijvoorbeeld zijn omdat je klantspecifieke assortimenten en prijzen wilt hanteren.

Uiteraard betekent de keuze voor goede software dat je een investering moet maken, zowel op financieel gebied als qua tijd voor de implementatie van je nieuwe systeem. Maar die investering kan je uiteindelijk tijd gaan schelen, en tijd is geld. De investering betaalt zichzelf dus uiteindelijk vanzelf terug.