In de rubriek “10 lastige webwinkel vragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Agnetha de eigenaresse van webwinkel: Secrets by Nature: Natuurlijke cosmetica & Lifestyle

De naam Secrets By Nature klinkt als iets heel geheimzinnigs, maar dat is het zeker niet. Het is een webwinkel met alleen natuurlijke en biologische cosmetica & lifestyle producten!  Je kunt denken aan producten als: shampoo, conditioner, douchegel en deodorant, maar ook aan: gezichtsmelk, reinigingslotion en make-up.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Secrets by Nature
?

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

In de tijd dat ik begon met mijn webshop, had ik al meer dan een jaar een beautyblog. Ik merkte dat ik vooral met de vele bekende merken juist eczeem kreeg op mijn handen en ook erg last kreeg van mijn hoofdhuid. Het leek wel of niets hielp totdat ik met natuurlijke cosmetica in aanraking kwam. Voor mijn blog ook een aantal producten uitgeprobeerd en het idee werd eerst een soort zeepshop, want ik ben gek op vaste zepen. Maar dat vond ik toch iets beperkt en de zepen maak ik ook niet zelf, dus toen gekozen voor een breder assortiment. En het wordt nog breder aangezien home & living ook steeds belangrijker wordt. Natuurlijke waxmelts, schoonmaakmiddelen en zelfs edelstenen sieraden.Bubble Shack Hawaï is één van mijn favoriete merken, omdat het zoet of zelfs fris is. Bloemig, fruitig, het maakt niet uit. Van de producten hoef je niet veel te gebruiken en gaan daardoor ook lang mee. Cosnature is mijn favoriet omdat dit ook een budgetmerk is. Vaak is natuurlijke cosmetica best prijzig en Cosnature bewijst dat goede natuurlijke cosmetica helemaal niet duur hoeft te zijn. Het komt uit Duitsland en ik heb het ook in Duitsland ontdekt. Ik ben daarom ook echt trots dat ik het mag verkopen in Nederland.

En uiteraard de One with Nature waxmelts. Er is veel vraag naar waxmelts en ben op zoek gegaan naar goede op natuurlijke basis waxmelts en die zelfs dierproefvrij zijn. Het liefst dus ook niet dat ingrediënten die gebruikt worden niet op dieren getest zijn. En dat is One with Nature geworden.

02: Welke fout(en) heb je gemaakt en wat heb je hiervan geleerd ?

Soms eigenwijs zijn en niets durven. Door toch iets uit te proberen wat een ander zegt, blijkt dat het gewoon marketingtechnisch werkt en ook erg blij daarvoor gekozen te hebben. Hiermee heb ik wel geleerd dat als er iets nieuws op de markt komt qua tips dat het gewoon een kleine moeite is om ze ook uit te proberen en dus eventueel ook A/B testen te gaan uitvoeren.
En met producten had ik bij sommige merken eigenlijk de twijfels of het wel dierproefvrij was of sommige ingrediënten niet te irriterend waren. Deze merken heb ik dan uiteindelijk ook geschrapt uit het assortiment. Nu kijk ik veel lijsten na en zoek ik ook op keurmerken zoals NaTrue, EcoCert, USDA en andere keurmerken.

03: Is je webshop ontstaan uit een stenen winkel of is je stenen winkel ontstaan uit een webshop?

Nee, mijn shop is niet ontstaan vanuit een fysieke winkel. Wel zou ik graag een fysieke winkel willen of een mooi magazijn/showroom waarbij ik mijn producten kan neerzetten en van daaruit kan werken. Ik heb voor een webshop gekozen, omdat je met een stuk minder budget toch iets moois op kan zetten en dat is bij een fysieke winkel natuurlijk wel een ander verhaal. Maar ik hoop toch echt een keer een aparte ruimte te kunnen krijgen en die mooi in kunnen richten zodat mensen ook eens langs kunnen komen om te snuffelen voordat ze hun aankopen doen.

04: Wat is je ambitie met je webwinkel ?

Ik wil met de webshop verder groeien, zoals ik ook al aangaf zou ik graag een eigen ruimte willen en van daaruit werken. Met de webshop blijf ik ook dicht bij mijzelf. Klanten komen vaak met de vraag of ik bepaalde merken of producten wil verkopen. Dan kijk ik eerst van zou ik dat wel willen? Past het daarnaast in de webshop? Zo ja, dan komt het in de shop zoals de waxmelts, zo niet dan doe ik het niet.

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Op allerlei manieren. Offline via mond-tot-mond reclame, flyers en advertenties. En online vooral via Social Media zoals Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Met regelmaat, zeker wel 3 keer per week als het niet meer is. Als ik ook merk dat er iets verkeerd gaat (bounce rate, vreemde spammers) dan haak ik daar direct op in en onderneem ik actie.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Ik denk toch dat ik een aantal dingen anders had gedaan. Niet snel geloven in wat merken zeggen of zelfs beloven als dat niet waar blijkt te zijn. Bij iedere twijfel, gewoon niet doen. Dus meer naar mijzelf luisteren. Zo ben ik ooit overdonderd door een bedrijf en wist mij te vertellen dat ik echt wel binnen een maand de producten zou verkopen. Na een half jaar, niets verkocht behalve aan een paar vriendinnen, waarbij ik besloten had van klaar, dit gebeurt mij niet meer. Misschien dat ik ook niet de enige was, want ze hebben toch daarna hun bedrijfsstrategie aangepast aan wat ik gewend ben van vele andere leveranciers die ik heb. Blijkbaar moest de vertegenwoordiger gewoon haar target halen, maar als jij het niet verkoopt i.v.m. de prijs dan houdt het eigenlijk op en dat vind ik heel oneerlijk geweest. Dus als een bedrijf nu komt en blijft maar pushen dat ik producten af moet nemen dan zal ik daar anders naar handelen.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Dat vind ik wel interessant. Ik gebruik mijn mobiel eigenlijk ontzettend veel, zelfs als ik niet achter mijn desktop zit dan werk ik via mijn mobiel. Het is niet altijd fijn werken, want een mobiel geeft wel bepaalde beperkingen. Maar ik ben wel heel blij dat mijn webshop responsive is en dus mobielvriendelijk. Mensen kunnen makkelijk via mobiel of tablet bestellen en dit gebeurt dan ook wel met regelmaat. Krijg ook geen klachten en af en toe kijk ik na de updates het ook na of het nog goed werkt of dat ik verbeterpuntjes kan vinden.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Eigenlijk beide, want het is noodzakelijk anders krijg je geen inkomsten en het is ook nog eens leuk. Vooral via Social Media kun je leuke interactie met klanten verwachten, je voelt de betrokkenheid en dat is echt leuk. En doordat je een webshop hebt kun je offline en online dus marketing doen. Zo deel ik soms ook flyers uit, je hebt dan ook mond-tot-mond reclame en ik leer ook nog eens veel van andere. Zo is videocommerce in opmars en zou ik graag een video willen maken, alleen geen idee hoe dat aan te pakken. Kan dat altijd nog aan Jan vragen. Maar sowieso als je een webwinkel wilt beginnen hoort dit er eigenlijk gewoon bij en als je het echt verschrikkelijk vindt zou je het kunnen uitbesteden, maar ik zou zeggen ga er een cursus voor volgen of eventueel qua vele informatie dat over marketing te vinden is op internet doornemen. Je gaat dan ook zien dat veel dingen helemaal niet zo moeilijk zijn.

10: Hoe zie jij de toekomst van de webwinkels vs de stenen winkels ?

Ik denk niet dat webshops de fysieke winkels gaan overtreffen. Ik vind het zelf heerlijk om te winkelen en als ik zie hoe druk het kan zijn bij mij in het dorp dan weet ik dat veel mensen er nog zo over denken. Je wilt niet altijd alles via internet kopen, je wilt het kunnen zien, ruiken, voelen en eventueel zelfs proeven. Fysieke winkels die apathisch reageren op webwinkels en ons eigenlijk de schuld geven, moeten ook naar zichzelf kijken. Waar gaat het fout? Waar verandert het? Wat moet ik doen om het te verbeteren? Ben ik daarin wel goed of juist ouderwets? Moet ik hulp inschakelen of toch niet?Dat zijn ook vragen die je als webshophouder tegenkomt en als er iets binnen je bedrijf gebeurt dan ook zeker actie erop moet ondernemen voordat het fout gaat. Je kunt er niet altijd snel bij zijn, maar ik merk wel heel vaak dat er altijd met het vingertje gewezen wordt. Dat vind ik jammer, want juist als je een fysieke winkel hebt en je hebt daarnaast een goede, mooie en duidelijke webshop dan kun je daar echt dubbel mee verdienen. De investering die je dan doet voor je webshop die haal je er dan ook zeker uit.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?
Is je webshop ontstaan uit een stenen winkel of is je stenen winkel ontstaan uit een webshop? Mag er wel uit. De meeste beginnen eigenlijk volgens mij meteen met een webshop, zoals ik.
Welke social media platformen gebruik je ? En wat is jouw favoriet ?
De volgende vragen zijn bedoeld voor Jan Roelofsen van Tim’s Speelgoedboerderij.

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?