In de rubriek “10 lastige webwinkel vragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Ward van de Put de eigenaar van webwinkel: Bloknood
LEGO DUPLO-speciaalzaak Bloknood heeft het grootste assortiment LEGO DUPLO van Nederland en Vlaanderen. Ze kunnen meer dan 70 artikelen snel leveren uit eigen magazijn. Als je DUPLO koopt bij een speciaalzaak zoals Bloknood, geldt daarvoor altijd de zéér uitgebreide en klantvriendelijke garantie van speelgoedfabrikant LEGO. Ook voor dropshippen kun je bij bloknood terecht.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Bloknood

?

01: Hoe ben je op je webwinkel naam gekomen?

Het zijn meerdere webwinkels voor speelgoed met elk een eigen naam. De overkoepelende naam Briksets is opzettelijk breed en neutraal gekozen: het is een knipoog naar bouwspeelgoed, maar die kun je op allerlei manieren invullen. Onder die naam dropshippen we ook voor tientallen andere webwinkels. De leukste shopnaam vind ik Bloknood, een woordspeling die is verzonnen door een goede vriend. Onder de naam @bloknood twitter ik ook. Niet alleen voor die webwinkel overigens; bijna nooit zelfs, want zo moet je social media niet gebruiken.

02: Welke fout(en) heb je gemaakt en wat heb je hiervan geleerd?

Te lang te veel zelf doen. Dat remt je groei en verdere ontwikkeling. Op een gegeven moment stonden we van ’s ochtends 6 uur tot ’s middags 14 uur in te pakken. Dan heb je er een volle werkdag van 8 uur op zitten, maar moet daarna al het andere werk nog gedaan worden. Je bent dan dag in dag uit “druk, druk, druk”, maar komt na enkele maanden onherroepelijk tot de confronterende conclusie dat je eigenlijk stilstaat. Het valt zelfstandige ondernemers wel vaker zwaar om dingen uit handen te geven, maar bijvoorbeeld goed inpakken kun je beter overlaten aan iemand die doodgewoon heel erg goed kan inpakken. Hetzelfde geldt voor allerlei andere klusjes, van het ontwerpen van een logo tot en met het configureren van een server: je kunt het zelf, maar vaak kan iemand anders dat beter.

03: Is je webshop ontstaan uit een stenen winkel of is je stenen winkel ontstaan uit een webshop?

Geen van beide. Mijn eerste webwinkel ontstond eind 2008 uit mijn adviespraktijk. Ik was destijds al enkele jaren actief als freelance adviseur op het gebied van usability: de gebruikersvriendelijkheid van websites en software. Toen ik een cadeau zocht voor onze zoon, zag ik dat webwinkels nog enorme slagen konden maken. Dat kan ik allemaal veel beter, dacht ik, en zo was het experiment geboren. Na enkele maanden voorbereiding ging de eerste webwinkel begin 2009 live.

04: Wat is je ambitie met je webwinkel?

In de speelgoedbranche is het gebruikelijk om alles aan iedereen te willen verkopen. En om meerdere keren per jaar achter de zoveelste rage aan te hollen. Als je daar eens bij stilstaat, lijkt het veel vanzelfsprekender dan het eigenlijk is. Het is een vorm van kansarme push marketing die onherroepelijk tot “dozen schuiven” leidt. Ik wil dat daarom anders aanpakken, met een netwerk van online speciaalzaken die zijn gericht op specifieke en liefst unieke product-marktcombinaties. Bijvoorbeeld kleuters zijn een totaal andere doelgroep dan tieners; het is dus helemaal niet logisch om alles over één kam te scheren en iedereen op één manier met één webwinkel te bedienen. Daarmee doe je je klanten en uiteindelijk jezelf tekort.

05: Op welke manier bereik jij je klanten?

SEO was in 2009 verreweg het belangrijkste marketinginstrument. Dat is het eigenlijk nog steeds, maar SEO alleen voldoet niet meer: je ontkomt er tegenwoordig bijna niet meer aan om ook fatsoenlijke Google AdWords-campagnes te voeren, in ons geval vooral in de verkoopgolf voor pakjesavond.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken?

Eén keer per week, meestal op maandagmiddag, nadat alle bestellingen van het weekend verzonden zijn. Daarnaast heb ik altijd wel een A/B-test lopen. Na een paar weken moeten de resultaten daarvan geanalyseerd worden en dan ga ik er echt een hele dag voor zitten.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan?

Nee, dat denk ik niet. Speelgoed is een vechtmarkt met lage marges en pittige concurrentie, vooral als je je beperkt tot de A-merken die iedereen wil voeren. Achteraf gezien had ik veel beter kunnen beginnen in een kleine niche met weinig concurrentie, maar dat is wijsheid achteraf.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce?

Soms stoor ik me aan de harde tweedeling “desktop versus mobiel”. Iedere gebruiker van een tablet zal beamen dat er meer is tussen hemel en aarde. We gebruiken een bont spectrum van uiteenlopende devices en user agents. En we gebruiken vaak meer dan twee apparaten, ook bij één aankoopbeslissing. Innovatie blijft vast niet beperkt tot de smartphone, dus daar moeten we ons niet op blindstaren; bijvoorbeeld de slimme tv zou in de toekomst ook een centralere rol kunnen spelen, in infotainment en in e-commerce.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen?

Leuk om te doen! Als je niets met marketing hebt, moet je nooit een webwinkel beginnen. En eigenlijk misschien maar helemaal niets in e-commerce doen. Marketing is de lijm die de klanten verbindt met je organisatie. Marketing moet in het DNA van je bedrijf zitten. En dus ook in jezelf en je mensen. Je kunt alles uitbesteden — behalve marketing.

10: Hoe zie jij de toekomst van de webwinkels vs de stenen winkels?

Het verbaast me dat ik op zaterdagochtend in de supermarkt nog zelf moet orderpicken. In een groot en luxe winkelpand met veel personeel, op een dure locatie met een minstens even groot parkeerterrein. Van maandag tot en met vrijdag doen de (meestal) dames in ons magazijn de pick & pack, maar op zaterdag mag ik zelf aan de bak voor iets dat ieder van ons dagelijks nodig heeft: dat klopt toch niet? Pas als dat niet meer zo vanzelfsprekend is, wordt e-commerce volwassen.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat?

What’s in a name? De eerste vraag naar de naam van de webwinkel mag eruit. Veel webwinkeliers opereren bovendien onder meerdere namen.

Interessantere vraag vind ik: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?
Die vraag, en de andere vragen, leg ik graag voor aan Agnetha. De naam van haar webwinkel Secrets by Nature spreekt namelijk boekdelen.

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?