webwinkel-aandachtspunten

Voor iedereen die al een webwinkel heeft of wil starten zijn er een aantal aandachtspunten en veranderingen voor 2015, onder meer in wet- en regelgeving.

Nieuwe btw-regels voor webwinkels

Vanaf 1 januari 2015 veranderen de regels voor telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten (digitale diensten). De btw wordt namelijk belast in het land waar de klant (een burger in de EU, die geen ondernemer is) woont of gevestigd is. Dit betekent dat het btw percentage van het betreffende land gefactureerd moet worden. Het is dus niet meer standaard het BTW percentage van Nederland (21%), maar voor een Duitse klant moet 19% berekend worden, voor een Franse klant 20%, enz. Dit geldt voor alle landen binnen de EU en de tarieven variëren enorm (15% t/m 27%). Een lijst van deze ‘elektronische diensten’ staan hieronder weergegeven:

  • Hosting
  • Ontwerpen webwinkels (websites)
  • Gedigitaliseerde producten, zoals e-books, illustraties, foto’s, teksten, muziek, games en films
  • Online trainingen en workshops
  • Software die digitaal geleverd wordt
  • Online Abonnementsdiensten
  • Online telecommunicatiediensten en omroepdiensten

Deze nieuwe btw-regels kunnen vrij lastig zijn voor webwinkels. Je moet tenslotte duidelijk vooraf aangeven wat de totaalprijs van een product is, inclusief het geldende btw tarief. Je zal dus voor een aankoop al duidelijk moeten hebben waar de potentiële klant vandaan komt. Alleen op deze manier kun je je prijs en btw percentage aanpassen aan de klant. Natuurlijk is het mogelijk om voor elke klant de prijs gelijk te houden, alleen heb je dan in sommige gevallen geluk omdat je dan minder btw hoeft af te dragen. Waar je ook voor kiest het zal voor de consument duidelijk moeten zijn welk bedrag ze moeten betalen, inclusief btw en eventuele andere kosten. Achteraf bepalen wat het bedrag wordt is dus niet mogelijk. Je mag dus niet op basis van het invullen van een afleveradres door de klant in de check-out de prijzen en/of het btw percentage gaan aanpassen. Meer informatie is te vinden op de pagina van de Belastingdienst: Wijziging in digitale diensten vanaf 2015

Energielabel vanaf 2015 ook verplicht voor online producten

De nieuwe EU-regeling 518/2014 verplicht winkeliers vanaf 2015 om producten die energie verbruiken, zoals koelkasten en tv’s, te voorzien van een energielabel. Dit label moet bij het product  worden getoond en aan klanten beschikbaar worden gesteld in de vorm van een elektronisch etiket en een productbeschrijving. De verordening geldt alleen voor producten of bijgewerkte artikelen die vanaf 1 januari 2015 op de markt komen.Het beschikbaar stellen van een etiket en productkaart in elektronische vorm gebeurt voor bestaande modellen op vrijwillige basis.  Tot nog toe gold deze regel alleen voor fysieke winkels. Hoe webwinkels dit gaan implementeren is nog niet  geheel duidelijk. Ik heb verschillende manier gezien, zoals het tekstueel weergeven van het label (energieklasse) zoals Coolblue doet; tot het toevoegen van het label bij de productfoto’s zoals ik gezien  heb bij Wehkamp. De manier waarop wasmachine.nl de informatie van het energielabel toepast vindt ik er wel goed uitzien! (zie een screenshot hieronder)
Wat de beste manier is weet ik nog niet, maar het vooral duidelijk worden naar de klant toe. Alleen op deze manier werkt het energielabel ook online.

energielabel webwinkels

Nieuwe domeinextensie: .shop

De nieuwe domeinextensie .shop wordt naar alle waarschijnlijk dit jaar geïntroduceerd. Met de domeinextensie .shop kunnen webwinkels zich (opnieuw) positioneren in de markt. Veel populaire domeinnamen op .nl of .com zijn natuurlijk al in gebruik. De kans om de gewenste domeinnaam op .shop te registreren is dus duidelijk groter dan bij de klassieke extensies. Met deze nieuwe extensie kan de bezoeker bovendien direct zien wat hem te wachten staat, althans dat denk men. Wat vind je zelf duidelijker: De website fietsen.shop of fietsen-shop.nl? Is het mogelijk dat de klanten nog niet gewend zijn aan deze extensies, en als ‘gewoonte’ fietsen.nl intypen ? Naast de domeinextensie .shop komen er ook nog andere extensies aan in de categorie shopping, wat denk je van de volgende extensies:

  • .bike
  • .boats
  • .clothing
  • .computer
  • .gifts
  • .sale
  • .shoes
  • .store

Ook wordt een domeinnaam (TLD) steeds minder belangrijk voor de zoekmachines. Al heb je nog zo’n mooie domeinnaam je zal dit jaar nog meer dan anders uniek moeten zijn en je kunnen onderscheiden van je concurrenten, of deze domeinextensie daarbij zal helpen ??

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?