Maak je webwinkel mobile friendly

Je hebt vast wel eens een keer gezocht op je mobiele telefoon via Google. Na het openen van een pagina kwam je erachter dat de tekst te klein was, je kon bijna niet op de links klikken, en je moest zijwaarts scrollen om alle content te zien? Dit gebeurt meestal wanneer de website is niet geoptimaliseerd om te worden bekeken op een mobiele telefoon.

Dit kan een frustrerende ervaring zijn voor de mobiele zoekers. Vanaf vandaag gaat Google het makkelijker maken voor deze mobiele zoekers. De zoekmachine gigant gaat namelijk een “mobile-friendly” label toevoegen aan de mobiele zoekresultaten.

mobile-friendly

 

Deze verandering zal de komende weken wereldwijd worden uitgerold. Een pagina komt in aanmerking voor het “mobile-friendly” label als het voldoet aan de volgende criteria zoals die door googlebot gedetecteerd wordt:

  • Vermijdt software die niet gebruikelijk is op mobiele apparaten, zoals Flash
  • Maakt gebruik van tekst die leesbaar zijn zonder te zoomen
  • Pas de content aan naar het scherm, zodat gebruikers niet hoeven te zoomen of scrollen
  • Plaats links ver genoeg uit elkaar zodat de juiste link eenvoudig kan worden aangeklikt

Hoe maak je je webwinkel geschikt voor mobiel gebruik?

Wil je ervoor zorgen dat je webwinkel voldoet aan de mobiele-vriendelijke criteria van Google dan kun je dit op een paar manieren controleren:

  • Controleer de pagina’s van je webwinkel met de Mobile-Friendly Test
  • Bekijk het mobiele bruibaarheid rapport in Google Webmaster Tools, die grote problemen laat zien in de hele webwinkel, niet slechts een pagina
  • Bekijk de how-to guide hoe je voor software zoals Magento of Prestashop kunt migreren naar een mobiel-vriendelijk thema.

De tools en documentatie die hierboven vermeld staan zijn momenteel alleen nog maar beschikbaar in het Engels. In de komende weken zullen ze ook beschikbaar zijn in andere talen.
Google ziet deze labels als een eerste stap in het helpen van de mobiele gebruikers naar een betere mobiele web-ervaring. Ook is Google aan het experimenteren met het gebruik van de mobiele-vriendelijke criteria als een ranking signaal.
Eerder verscheen er ook al een artikel [infographic] op webwinkelcommunity over het responsive maken van je webwinkel:

UPDATE:

 

Op 21 april 2015 verlaagt Google de vindbaarheid van mobiel onvriendelijke webwinkels

Heb je op deze dag nog geen mobiel vriendelijke webwinkel? Dan stuurt Google minder bezoekers naar je door. Je krijgt een lagere ranking. De mobiele gebruikerservaring weegt dan nog zwaarder mee voor de positie van je webshop binnen de zoekresultaten. Wat verandert er precies op 21 april? Op het officiële webmaster blog van Google valt het volgende te lezen:

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.

Dat betekent dus dat de verandering invloed heeft op de mobiele zoekresultaten van Google. Google heeft er deze maand zelfs een ‘campagne’ van gemaakt: #MobileMadness. Google wil dus gewoon dat je webwinkel goed werkt op mobile devices. En als dat niet zo is, ga je dat na 21 april – op een negatieve manier – merken.  Deze mobielvriendelijke websites handleiding van Google is een goede leidraad.

Veel succes!

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?