De 5 stappen om een webshop te beginnen

De laatste jaren is het aantal webshops in Nederland explosief gestegen. Iedereen kan een webshop beginnen. Toch blijkt het in de praktijk niet zo eenvoudig om een goede, succesvolle webwinkel te starten. Dit lees je ook in een eerder geplaatst artikel: Bijna helft van webshops stopt binnen twee jaar. Meer dan eens wordt vergeten dat een webshop meer is dan een verzameling mooie producten. Een webshop is een onderneming. En om deze tot een succes te maken zijn er veel zaken die je moet weten en regelen. In dit artikel helpen we je graag op weg. Je leest hoe je jouw online winkel in vijf stappen tot een succes maakt.

1. Een webshop beginnen? Begin bij een ondernemingsplan!

Al voordat je begint met het bouwen en inrichten van je webshop zul je vele knopen moeten doorhakken. Natuurlijk is een goed idee de basis van jouw webshop: wat wil je gaan verkopen en aan wie? Maar ook zul je moeten bepalen waar je je producten vandaan gaat halen en of en hoe je deze wilt gaan opslaan. Analyseer wie je concurrenten zijn en wat zij doen.

Het antwoord op al deze vragen formuleer je in de eerste stap op weg naar jouw webshop: het ondernemingsplan. Dit plan schrijf je om de koers van je onderneming te bepalen en zeker te weten dat jouw idee rendabel is en er voldoende vraag is naar jouw producten. Een duidelijk ondernemingsplan maakt je klaar voor de tweede stap.

2. Kies jouw domein en schrijf je in bij de KvK

Nadat je jouw ondernemingsplan hebt geschreven kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is verplicht wanneer je jouw producten in een professionele webshop aan vreemden wilt gaan verkopen.

Bij jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel zul je je bedrijfsnaam moeten opgeven. Kies deze bewust, zodat je hem niet meer hoeft te wijzigen in de toekomst. Wil je jouw bedrijfsnaam gebruiken als URL? Houd er dan rekening mee dat veel gangbare domeinen al bezet zijn. Controleer dus, voordat je je registreert bij de KvK, of de domeinnaam van je keuze nog vrij is. Op die manier voorkom je dat je een bedrijfsnaam registreert die als URL al niet meer beschikbaar is.

3. Maak duidelijke afspraken met leveranciers

Wanneer je de belangrijkste administratieve zaken geregeld hebt is het tijd om te beginnen met de praktische voorbereidingen voor jouw webshop. Goede leveranciersafspraken zijn de essentieel voor het succes van jouw webwinkel. Gebruik daarom jouw ondernemingsplan als basis om duidelijke afspraken te maken.

Het maken van leveranciersafspraken wordt vaak onderschat. De ervaring leert dat face-to-face contact tijdens de onderhandelingen de ‘way to go’ is. Op die manier kun je jouw plannen zo goed mogelijk uitleggen en leveranciers overtuigen van jouw toekomstige succes. Als beginnende ondernemer heb je in eerste instantie namelijk een vrij slechte onderhandelingspositie en leveranciers zullen je je daarom laten bewijzen.

4. Kies de juiste software

Passende webshop software is onmisbaar als je een webshop gaat beginnen. Wanneer je alle voorgaande stappen succesvol doorlopen hebt en weet hoe je jouw webshop ongeveer vorm wilt gaan geven, is het tijd om jouw pakket te selecteren. Dat is niet eenvoudig, want er is een groot aanbod van webwinkel software die alle eigen voor- en nadelen hebben. Door een vergelijking te maken van de beschikbare pakketten en deze te proberen in de vorm van een proefabonnement weet je zeker dat je de software vindt die het beste bij jouw bedrijf past.

Globaal gezien zijn er drie opties op het gebied van webshop software: open-source webshop software, software waarvoor je eenmalig betaalt of een pakket in abonnementsvorm (Software as a service of Saas).

Welk type software het beste bij jou past is niet alleen afhankelijk van je budget, maar ook van je technische vaardigheden. Open-source software is gratis te gebruiken, maar het vraagt veel technische kennis en tijd om je webshop goed te laten werken. Het duurt dus lang voordat je klaar bent om orders te accepteren. De tweede en derde optie zijn niet gratis, maar laten je meteen beginnen met het opzetten en vullen van je webshop. Ook zonder technische kennis maak je in deze software snel en eenvoudig een geoptimaliseerde webshop. Voor je het weet zijn de eerste orders binnen.

5. Start met verkopen!

Nadat je jouw webshop online gezet is het tijd om te beginnen met verkopen. Een open deur? Misschien. Maar online verkopen werkt heel anders dan offline verkopen. Je zult hier actief mee bezig moeten zijn en je daarom moeten gaan bezighouden met online marketing, affiliate marketing, zoekmachine optimalisatie. Alleen op die manier wordt jouw webwinkel een succesvolle webwinkel.

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?