Webshop beginnen? Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten!
29 augustus 2022 
2 min. leestijd

Webshop beginnen? Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten!

Als verkoper van een product kom je er vandaag de dag eigenlijk niet onderuit: het openen van een webshop. Er worden immers steeds meer online aankopen gedaan – over welke productgroep het ook gaat. Het maken van een webshop is eenvoudiger dan je wellicht denkt! Al zijn er natuurlijk wel belangrijke aandachtspunten om rekening mee te houden. Daar vertellen we je in dit artikel meer over.

Maak een gratis webshop

Uiteraard heb je er baat bij als je je webshop zo goedkoop mogelijk kunt starten. Als beginnende ondernemer heb je immers al genoeg kosten. Hoe meer je kunt besparen bij de bouw van de webshop, hoe beter. Probeer daarom zoveel mogelijk zelf te doen. En maak een gratis webshop! Zo heb je niet te maken met abonnementskosten die doorlopend zijn. Het is vaak verstandiger om enkel per verkoop iets te betalen. Over de verkoop gesproken! Zorg voor een goede checkout in je webshop, waarin je klanten veilig en snel kunnen afrekenen. Dit moet gestroomlijnd lopen. Voor jou is het belangrijk dat je direct inzicht krijgt in de betalingen, op overzichtelijke wijze.

Duidelijke en mooie webshop maken

Zorg dat je webshop er duidelijk en mooi uitziet. Zo maak je het namelijk interessant voor bezoekers om iets te kopen. Als je site rommelig of onveilig oogt, ben je je klanten al gauw kwijt. Men stelt tegenwoordig de nodige eisen aan een webshop. De pagina’s moeten snel laden, de informatie moet compleet zijn en de afbeeldingen van de producten moeten van een hoge kwaliteit zijn. Zorg verder dat de online winkel zowel op een computer als een telefoon werkt: dit noemen we een responsive webshop. Kies een lay-out die past bij jouw doelgroep en product. Met een checklist voor een webshop zorg je dat alle onderdelen in orde zijn.

Assortiment up to date houden

Om verwarring te voorkomen, moet je je assortiment up to date houden in de webshop. Voeg nieuwe producten toe zodra deze beschikbaar zijn. Zijn producten uitverkocht of niet meer leverbaar? Dan moet je deze juist weghalen van de shop. Je wilt immers niet dat je je klanten moet teleurstellen.

Extra’s op de webshop

Mocht je er tijd voor hebben, denk er dan aan om extra’s op de webshop toe te voegen. Het draait niet enkel om producten. Een blog kan je online vindbaarheid bijvoorbeeld vergroten!

Voorraad, verpakken en versturen

Tot slot is het zaak om na te denken over de voorraad en de verzending. Hoewel je webshop online te vinden is, heb je achter de schermen uiteraard ook te maken met de fysieke verkoop. Waar ga je de producten opslaan? Doe je dit in eigen huis of bedrijfsruimte, of laat je de producten versturen via een externe locatie? Je klanten verwachten een mooi en net pakket, dat goed is verpakt en tijdig is verstuurd. Hier heb je een logistiek plan voor nodig. Pas als het pakket goed en wel is aangekomen en de klant tevreden is, is de verkoop geslaagd!


Over de schrijver
Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.
Reactie plaatsen