De online verkopen zijn flink toegenomen sinds het begin van de coronacrisis. Zeker nu veel fysieke winkels naar aanleiding van het groeiende aantal besmettingen tijdens de tweede golf gesloten zijn, is e-commerce booming. Dubbele cijfers als het gaat om groei van omzet zijn dan ook al haast niet meer opvallend. Bedrijven zoals Coolblue zagen de omzet zelfs met een derde stijgen vorig jaar. Profiteer jij met je webshop nog niet van het groeiende aantal online shoppers en de grotere bedragen die online worden gespendeerd? Dan is het hoog tijd om eens goed je online marketing onder de loep te nemen. Hieronder lees je meer over een specifiek onderdeel daarvan: SEA.

Het hoe en wat van SEA

Online marketing beslaat een groot aantal onderdelen. Wil je echt gericht een bepaalde doelgroep bereiken? Met behulp van SEA kun je heel gericht online adverteren. De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. Kortgezegd gaat het om het inkopen van advertentieruimte, zowel boven als onder de natuurlijke zoekresultaten. Omdat Google nog altijd leidend is op het gebied van online zoekmachines, gaat het dan ook vooral om advertenties daar. Je bepaalt zelf bij welke zoektermen een advertentie van je webwinkel getoond wordt. Zo weet je zeker dat je producten precies bij die mensen onder de aandacht worden gebracht die hier ook naar zoeken.

De kosten voor de advertenties worden berekend op basis van PPC, pay-per-click. Klikt er iemand via de advertentie door naar je website? Dan moet je hiervoor een bepaald bedrag betalen. Het bedrag is afhankelijk van zowel de concurrentie op de zoekterm als het zoekvolume. Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk klanten te trekken. Het gaat er niet om zoveel mogelijk kliks te krijgen, maar een klik zo vaak mogelijk te laten leiden tot een aankoop door de bezoeker van je website. Kliks moeten immers zoveel mogelijk leiden tot daadwerkelijke conversie voor een goede Return On Ad Spend (ROAS).

Hulp inschakelen van een SEA specialist

Een webwinkel runnen vraagt veel tijd en energie. Om je kostbare tijd zoveel mogelijk te kunnen steken in je webshop is het aan te raden SEA uit te besteden. Een SEA specialist helpt je om een advertentiecampagne zo rendabel mogelijk te maken. Deze professionals zetten al hun kennis en ervaring in om jouw webwinkel zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen, meer klanten te werven en je webshop te laten groeien.DoubleSmart.nl bijvoorbeeld is expert hierin, en ze maken de resultaten van een campagne ook nog eens duidelijk meetbaar met behulp van rapportages en evaluaties.

Tip: Zoek je een SEA specialist? Kijk dan altijd of ze een Google Premium Partner certificaat hebben. Bedrijven die voor klanten op hoog niveau SEA-campagnes begeleiden worden door Google beloond met dit partnerschap. Het houdt in dat SEA-experts die bij deze bedrijven werken altijd op de hoogte zijn en blijven van de laatste ontwikkelingen van Adwords en andere diensten van Google.

Zo effectief is goede SEA

Wist je dat bij zoekopdrachten met een duidelijke koopintentie veertig procent van de mensen klikt op een van de bovenste drie advertenties bij een zoekmachine? Staat daar nog geen advertentie van jouw webwinkel, dan is dat een gemiste kans. Slimme advertentiecampagnes verhogen direct je omzet.