Het aantal webshops is de afgelopen jaren flink toegenomen. Onder andere doordat veel fysieke winkels sinds het begin van de coronacrisis ook aan online verkoop zijn gaan doen. Volgens het CBS zijn er momenteel bijna 80 duizend webwinkels. De branche kent echter een grote dynamiek. In geen enkele andere sector zijn er jaarlijks zoveel starters, maar ook zoveel ondernemingen die gestaakt worden. Heb je een webshop en wil je daarmee stoppen, dan heb je diverse keuzes. Je kunt hem opheffen, maar mogelijk ook voor een goede prijs verkopen. En dan ben je natuurlijk benieuwd: wat is mijn webshop waard?

Waarom zou je een webshop willen verkopen?

Heb jij een goed draaiende webshop opgebouwd, maar wil je hem nu verkopen? Bijvoorbeeld omdat je een goed aanbod hebt gekregen weer in loondienst te gaan werken? Omdat je meer wilt focussen op andere (mogelijk online) activiteiten? Omdat het runnen van een webshop meer tijd kost dan je vooraf had verwacht? Of omdat je niet meer voldoende geld hebt om te investeren?
Wat de reden ook is, als je je webwinkel verkopen wil is het belangrijk om goed te weten hoe de markt hiervoor in elkaar steekt.

Hoe bepaal je de waarde van een webshop?

Waarschijnlijk heb je veel tijd, energie en geld in je webshop gestoken. Bij een bedrijfsoverdracht betaalt een koper de verkoper hiervoor. Maar hoe bepaal je dan een passende waarde? Een methode die vaak wordt toegepast, is de winst te vermenigvuldigen met
een bepaalde factor. Als winst hanteer je de bruto jaarwinst, ook wel aangeduid als Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation). De factor noemt men ook wel multiple. Gemiddeld genomen hanteert men bij MKB-bedrijven een multiple van 4,85. De e-commercesector is de laatste jaren sterk in opkomst en daardoor gewild. Daarom wordt voor webshops gemiddeld 5,65 maal de Ebitda betaald.

Hoe een webshop gewaardeerd wordt, is vaak het beginpunt van de onderhandelingen bij een verkoop. Het is goed om te beseffen dat de waarde niet perse de verkoopprijs is. De prijs wordt namelijk beïnvloed door nog meer factoren. Hierbij kun je denken aan onder andere de onderhandelingsmacht van de partijen, en de verhouding tussen vraag en aanbod op de markt.

Ook de strategische waarde voor de koper en mogelijk synergie-effecten voor de geïnteresseerde partij (zoals inkoopvoordeel of kostenbesparingen) spelen mee. De uiteindelijke verkoopprijs is de uitkomst van onderhandelingen.

Aan welke mogelijke kopers kun je denken?

Wil je je webshop verkopen, dan is het belangrijk om te ontdekken wie mogelijk geïnteresseerd zou kunnen zijn. Kopers kunnen grofweg in drie categorieën worden ingedeeld. Ten eerste kun je je webwinkel verkopen aan een particulier. De koper is in dit geval iemand die graag als ondernemer aan de slag wil gaan en liever een bestaande webshop met klanten omzet koopt, dan er zelf een te moeten starten. Ten tweede kun je je webshop verkopen aan een andere webshop, zoals een concurrent, leverancier of afnemer. Dit heet ook wel een strategische koop, omdat de koper zijn marktpositie wil verbeteren. Tot slot worden webshops ook vaak verkocht
aan eigen medewerkers. Doordat deze persoon de onderneming goed kent, kan de overdracht relatief snel afgehandeld worden.

Tips voor de verkoop van je webshop

Tot slot nog enkele handige tips voor een financieel interessante verkoop en snelle afhandeling ervan.

  • Zorg voor een hoge notering in zoekmachines zoals Google door organisch verkeer, niet door Google Ads;
  • Zorg voor een kloppende en complete administratie, met daarin alle kosten, baten en relevante overdrachtsdocumenten; en
  • Zorg voor een geoptimaliseerde omzet door kostenbesparingen en optimalisatie van je kapitaal: zo creëer je een gunstige financiële situatie en daarmee een grotere kans op verkoop.