Geef je webshop de boost die het nodig heeft: 10 redenen waarom je webwinkel niet loopt
04 augustus 2022 
2 min. leestijd

Geef je webshop de boost die het nodig heeft: 10 redenen waarom je webwinkel niet loopt

Regelmatig zie ik de vraag voorbij komen: waarom loopt mijn webshop niet? Natuurlijk is het voor iedere webshop anders, maar er zijn ook een paar basis zaken die je gewoon in orde moet hebben. Hieronder een opsomming van de meeste voorkomende problemen waarom je webshop geen verkopen heeft.

Geen verkeer naar je webshop

Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende reden. Als je niet scoort in de zoekmachines, kunnen deze zoekmachines je ook niet nieuwe bezoekers naar je webshop sturen. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar een paar voorbeelden zijn:

  • Geen zoekwoordenonderzoek
  • Een blog bijhouden
  • E-mailmarketing
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Interne links

Te weinig bezoekers weten wat je verkoopt

Als er bezoekers op je webshop komen, moeten ze meteen weten wat je verkoopt. Zorg ervoor dat je een duidelijke call to action hebt, bijvoorbeeld met een button of banner met daarop ‘Bekijk ons assortiment’ of ‘Koop nu!’. Vergeet ook niet om duidelijk je USP (Unique Selling Point) te communiceren, waarom moeten ze juist bij jou kopen?

Je productfoto’s zijn niet aantrekkelijk

De foto’s van je producten zijn het eerste wat een bezoeker ziet en moeten dus aantrekkelijk zijn. Zorg ervoor dat de foto’s een hoge resolutie hebben en dat ze duidelijk laten zien wat je verkoopt. Gebruik eventueel een fotograaf om dit goed voor elkaar te krijgen.

Je webshop is niet mobielvriendelijk

Steeds meer mensen doen hun aankopen online via hun smartphone of tablet. Als je webshop niet goed werkt op deze devices, dan ben je al snel je klanten kwijt. Zorg ervoor dat je webshop responsive is en dus automatisch aanpast aan het apparaat waarop het wordt bekeken.

Je hebt geen (goede) bedrijfs- of contactgegevens

Als een bezoeker vragen heeft of een probleem, moet hij of zij weten waar hij of zij terecht kan. Zorg ervoor dat je bedrijfs- en contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn op je webshop. Dit schept ook het vertrouwen van de klant.

Je hebt geen zoekfunctie

Als een bezoeker op je webshop komt, wil hij of zij snel vinden wat hij of zij zoekt. Zorg ervoor dat je een zoekfunctie hebt die de bezoeker kan helpen bij het vinden van het juiste product. Zorg er ook voor dat deze zoekfunctie duidelijk (en overal) in beeld is.

Je webshop is niet veilig

Als je een webshop hebt, moet deze veilig zijn. Dit kun je doen door een SSL-certificaat aan te vragen bij je hostingprovider. Dit zorgt ervoor dat alle gegevens die je verstuurt via het internet, zoals je adres, telefoonnummer en creditcardgegevens, versleuteld worden.

Je winkelmandje is niet duidelijk

Als een bezoeker een product aan het winkelmandje toevoegt, moet hij of zij dit snel en eenvoudig kunnen zien. Zorg ervoor dat het winkelmandje duidelijk zichtbaar is en dat de bezoeker snel en eenvoudig kan afrekenen.

De laadsnelheid is niet goed

Als je webshop te lang laadt, ben je snel je bezoekers kwijt. Zorg ervoor dat je webshop snel laadt, zodat de bezoeker niet hoeft te wachten totdat hij of zij kan beginnen met shoppen. Zeker nu er meer en meer mensen via hun mobiel shoppen.

Je hebt geen nieuwsbrief

Als je een nieuwsbrief hebt, kun je je bezoekers regelmatig op de hoogte houden van je nieuwste producten, aanbiedingen en acties. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief aantrekkelijk is en laat de bezoeker weten waarom hij of zij zich moet aanmelden.

Conclusie:

Er zijn dus verschillende mogelijke oorzaken waarom een webshop of webwinkel niet loopt. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, zodat je webshop wel succesvol kan zijn. Heb je vragen hierover of missen we nog iets? Laat het hieronder in de reacties weten.

Over de schrijver
Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.
Reactie plaatsen