Je zult ongetwijfeld wel eens iets besteld hebben en dit in een toffe verpakking hebben ontvangen.
De eerste indruk van een verpakking is dan ook belangrijk, de verpakking is tenslotte het eerste dat de ontvangers zien. Des te leuker is het als de verpakking er tof uitziet. Als ondernemer is het dan ook zeker goed om te kijken naar verpakking trends. Wat op dit moment op dit gebied populair is? Lees snel verder, in dit artikel zetten wij wat verpakking tips en trends op een rij!

Personaliseren

Een enorme trend op het gebied van het verpakkingen, is het personaliseren. Tegenwoordig verwachten sommige consumenten meer dan gewoon een standaard productassortiment. Wat daarom momenteel helemaal on trend is, is personalisatie. Consumenten willen invloed hebben over bepaalde eigenschappen van een product en hoe het eruit komt te zien. Niet alleen voor het product is dit belangrijk, ook bij de verpakking is dit het geval. Denk hierbij bijvoorbeeld maar eens aan de gepersonaliseerde Coca-Cola flesjes of chocoladerepen van Tony’s Chocolonely. Hoe dan ook: gepersonaliseerde verpakkingen zijn op dit moment enorm geliefd. Het geeft toch dat beetje extra aan een verpakking van een product. Of je nu een ondernemer bent en je verpakking wilt personaliseren of je een consument bent die net die extra touch wilt hebben op de verpakking: personalisatie van verpakking is een echte trend. Wil je iemand verrassen met een leuk cadeau of echt iets uitstralen met jouw bedrijf? Denk dan ook eens na over cadeaupapier bedrukken! Je kunt hier helemaal een eigen creatie van maken en de ontvanger zal dit vast enorm leuk vinden.

Unboxing

Een andere trend op het gebied van verpakkingen, is unboxing. Je hebt hier vast al wel eens eerder van gehoord, of het gezien op bijvoorbeeld YouTube of social media. Unboxing is eigenlijk enorm simpel, want het gaat om het uitpakken van de verpakking. Consumenten filmen zichzelf tijdens het uitpakken van een bepaald product. En je raadt het al: dit begint allemaal bij de verpakking. Dit is dan ook het eerste wat de kijkers te zien krijgen. Des te belangrijker is het voor bijvoorbeeld een bedrijf om met de verpakking echt een wow-factor te creëren. Sommige bedrijven doen er daarom ook alles aan om een hele beleving te maken van een verpakking van een product. Denk bijvoorbeeld eens aan Coolblue. Dit bedrijf staat al jarenlang bekend om de unieke verpakking, wat mensen enorm leuk vinden.

Duurzame verpakkingen

Er komen ook steeds meer duurzame verpakkingen beschikbaar. Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in ons leven en daarom spelen ook steeds meer bedrijven hierop in. Niet alleen met het product zelf, maar dus ook met de verpakking. Maar hoe is het dan mogelijk om een verpakking te verduurzamen? Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door verpakkingen te ontwerpen voor recycling. Wanneer dit gebeurt, kunnen verpakkingen optimaal gerecycled worden en dit is uiteraard ontzettend duurzaam.

Ben je als ondernemer zelf veel bezig met verpakkingen en wil je hier echt een ware beleving van maken? Dan kun je deze bovenstaande verpakkingen tips en trends zeker in gedachten houden. Deze trends zijn niet tenslotte niet zomaar populair, dus ze kunnen zeker goed van pas gaan komen!