Run jij een website? Eentje die hoort bij je bedrijf, misschien, of eentje die je met een andere reden hebt opgezet. Dan vind je het natuurlijk fijn als daar ook wat bezoekers op afkomen. Alhoewel veel traffic genereren niet voor iedere website van het grootste belang is, geldt vrijwel altijd wel dat het de bedoeling is dat mensen die iets specifieks zoeken, iets waarvoor ze bij jou moeten zijn, op jouw site terecht gaan komen. Alhoewel veel mensen denken dat dit automatisch wel het geval zal zijn, daar heb je toch zoekmachines voor, is het tegendeel vaak het geval. Want die zoekmachines kunnen tegenwoordig uit bijna ontelbaar veel websites kiezen als zij hun resultaten presenteren, en zetten jou lang niet altijd (hoog) in hun resultaten. De websites die wel veel gerichte traffic binnen weten te halen, krijgen dit meestal niet zomaar, vanzelf voor elkaar. Veel bezoekers op je website is namelijk doorgaans geen toeval.

Doen de zoekmachines hun werk wel goed?

Het kan best frustrerend zijn. Heb je een website waarop een bepaald onderwerk overduidelijk centraal staat, of wordt via de website van je bedrijf heel goed duidelijk wat voor werk je verricht, komt de site helemaal niet tevoorschijn in de zoekresultaten als mensen op precies dat wat jij kunt bieden zoeken. Of je staat er wel tussen, maar ergens op pagina zeventien, niet bepaald de plek waar je wilt staan; wie zoekt tenslotte zeventien pagina’s met zoekresultaten door?

Je kan je af gaan vragen of de zoekmachines hun werk wel goed doen. Hoe kan het dat jouw site niet getoond wordt als iemand precies dat zoekt wat jij op je site hebt staan? Het antwoord is niet zo simpel als je zou denken. Zoekmachines hebben tegenwoordig echt ontelbaar veel websites te doorzoeken, bij iedere zoekopdracht opnieuw, en bezoekers verwachten binnen no time een lijstje met resultaten. Om dit te kunnen bieden hebben zoekmachines zich in de afgelopen jaren flink ontwikkeld. Niet alleen het onderwerp waarover een website gaat wordt daarbij meegenomen, maar ook hoe relevant de site voor de zoeker is, is van belang. En die relevantie, die wordt op basis van een aantal algoritmes bepaald.

Zorgen dat je relevant bent

Ook al is de inhoud van je website relevant, dan nog kan een zoekmachine je als het ware over het hoofd zien. Of je hoog in de zoekresultaten komt, hangt namelijk ook van andere factoren af. Wordt er op andere websites over jou geschreven of wordt er op bepaalde onderwerpen naar je gelinkt, dan vindt een zoekmachine je al snel relevanter, bijvoorbeeld. Linkbuilding heet dat, en dat is een vak apart. Je linkbuilding uitbesteden aan mensen die er verstand van hebben valt dan ook zeker aan te raden. Alleen zo weet je zeker dat er op de juiste plekken op het internet naar jouw site gelinkt wordt, en de zoekmachines in de gaten krijgen voor welke onderwerpen ze bezoekers vooral naar jouw site moeten verwijzen.