user-experience-mobiele-webshop
11 praktische tips on de user experience in je mobiele webshop te verbeteren
5 (100%) 1 vote

Zeg eens eerlijk: hoe snel kan een bezoeker een bestelling plaatsen bij jouw webshop via mobiel? Kan hij gemakkelijk zoeken naar zijn favoriete product? Welke velden moet hij invullen bij het afrekenen? De gebruikservaring op mobiel is meer dan ooit een aandachtspunt en ik leg je uit waarom.

Waarom is user experience op mobiel nu belangrijk?

Er zijn twee ontwikkelingen waardoor je de focus op je mobiele webshop zou moeten leggen.

  1. Mobiel bezoek stijgt

Websites worden inmiddels vaker bezocht via smartphone of tablets dan via desktop. En het bezoek via mobiel zal alleen maar toenemen.

  1. Google rolt een update uit: mobile first indexing

De mobile first indexing update van de zoekmachine houdt in dat mobiele websites eerst geïndexeerd worden en Google deze ook eerst laat zien in de zoekresultaten. Zelfs als er via desktop wordt gezocht. Mobiel krijgt dus (nog meer!) voorrang. Voor de duidelijkheid: er is maar één index. Desktopwebsites zullen minder hoog gaan ranken in Google.

Heb je geen mobiele website of staat er minder content op dan op de dekstopsite, dan zal dit je rankings in Google negatief beïnvloeden. En een lagere positie in Google betekent minder bezoekers/potentiële kopers/conversie…

Deze twee redenen zijn natuurlijk aanleiding genoeg om je mobiele webshop eens onder de loep te nemen. Als extra wil ik graag verwijzen naar een onderzoek over het percentage Nederlanders dat aankopen via mobiel.

Hoe mobielvriendelijk is jouw webshop eigenlijk?

Mobile first dus. Heb je al een mobiele webshop? Dan raakt de update van Google je wellicht minder hard. Maar leun zeker niet achterover. Een responsive thema laat je site misschien goed zien op mobiel, maar is deze ook echt conversie-gericht? Bedenk dat een mobiele webshop compleet anders gebruikt wordt dan een desktopversie.

Ten eerste omdat een telefoon in de hand gehouden wordt. Dat klinkt als een open deur, maar dit brengt design-uitdagingen met zich mee. Met een telefoon in de hand is het bijvoorbeeld moeilijk het bovenste deel van het scherm aan te raken. Niet handig dus, als daar belangrijke elementen staan.

Ten tweede gebruiken mobiele internetters hun smartphones vaak onderweg, op cruciale momenten en alleen voor korte periodes. Denk ook eens aan het gebruik van de mobiel tijdens een andere activiteit, zoals tv kijken. De betrokkenheid is dus laag, en het ongeduld des te groter.

Ik raad je aan eens kritisch naar de gebruiksvriendelijkheid van je webshop op mobiel te kijken. Google heeft een behulpzame gratis tool waarmee je kunt checken hoe gebruiksvriendelijk jouw webshop is voor mobiele bezoekers. De mobielvriendelijke test vind je hier en geeft je een goed idee.

Alles draait om de gebruiker: 11 tips voor een top shopervaring

Om ervoor te zorgen dat bezoekers doen wat jij wilt dat ze op je site doen moet de user experience top zijn. Ik geef je een aantal praktische tips voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je webshop waarmee je direct aan de slag kunt.

  1. Mobiele bezoekers zijn zo mogelijk nog ongeduldiger dan desktopbezoekers. Stel dus prioriteiten en minimaliseer, zodat ze zo snel mogelijk hun ‘taak’ kunnen volbrengen.
  2. Inhakend op dat ongeduld: zorg voor een snelle, liefst zelfs supersnelle, webshop. Niet alleen voor je bezoeker, snelheid is ook een rankingfactor van Google.
  3. Laat bezoekers weten waar ze aan toe zijn. Een buttontekst als ‘bestel dit artikel’ laat weinig ruimte voor onzekerheid over wat er gaat gebeuren. En beslaat een handeling meerdere schermen, gebruik dan progress indicators om de klant te informeren over de status.
  4. Zorg voor een duidelijke navigatie, zowel qua locatie als qua tekst. Plaats de navigatie op een plek die gemakkelijk aangeraakt kan worden en gebruik logische woorden. Een sticky menu wat aan de onderzijde van het scherm getoond wordt is heel gebruiksvriendelijk.
  5. Houd formulieren kort: vraag alleen wat je écht moet weten.
  6. Maak gegevensinvoer zo efficiënt mogelijk en minimaliseer de noodzaak om te typen. Gebruik bijvoorbeeld checkboxen in plaats van invoervelden, omdat het makkelijker is om uit een lijst met opties te kiezen dan om een antwoord te typen. Ook het geven van goede standaardwaarden minimaliseert de besluitvorming en versnelt het proces.
  7. Voor cijferinvoer, zoals een telefoonnummer ingeven, is het tonen van een numeriek toetsenbord wel zo fijn.
  8. Kijk eens kritisch naar de juiste positie van elementen. Waar staat de button ‘product toevoegen aan winkelwinkelwagen’?
  9. Zijn buttons groot genoeg zodat ze met een vinger aangeraakt kunnen worden?
  10. Denk eens aan een zoekfunctie.
  11. Lezen van een klein scherm is een nog grotere uitdaging dan lezen van een desktop. Zorg dus voor een lekker leesbaar font en houd zinnen kort.

Focus op mobiel, want anders…

Natuurlijk ga ik niet dreigen. Je laat echter wel kansen liggen als de gebruiksvriendelijkheid van je webshop op mobiel te wensen overlaat. Ten eerste door de toename van websitebezoek via mobiel, ten tweede door Google’s mobile first indexing update. Ook uit dit onderzoek blijkt dat smartphones niet alleen gebruikt worden om te oriënteren, maar dat er daadwerkelijk aankopen via mobiel worden gedaan – en veel. Wil je blijven ranken en verkopen, dan zou de user experience op mobiel nu je aandacht moeten hebben.

Anniek de Hoop on FacebookAnniek de Hoop on InstagramAnniek de Hoop on LinkedinAnniek de Hoop on Twitter
Anniek de Hoop
Anniek is content marketeer bij Internetbureau Heers. Een online marketingbureau met focus op traffic en conversie, voor organisaties die online willen Heersen en geen genoegen nemen met alleen aanwezig zijn. Ze is een visueel ingestelde communicator met een voorliefde voor tekst en online. Als content marketeer voor Heers kan ze beide naar hartelust mixen en uitdiepen.
Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

©2018 WebWinkelCommunity

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?