Unique selling points zijn niet uniek

Zo stellig als de titel wil doen vermoeden wil ik het niet zeggen. Maar je mag als webshop wel wat (meer) aandacht besteden aan je USP’s. Bij unique selling points draait het voornamelijk om het unieke en hoe je als webshop dit unieke kunt gebruiken als verkooppraatje of imago. Eigenlijk kun je het zien als een groot uithangbord, een lokkertje voor mensen die voorbij komen en die zouden kunnen blijven hangen wanneer ze zien wat jouw USP’s zijn. Het is juist datgene dat jouw webwinkel heeft of kan leveren, maar waar de concurrenten nog niet aan hadden gedacht of wat zij echt niet kunnen. Het is dat extraatje, juist net die reden waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen, en niet voor de concurrentie.
Maar zijn die unique selling points nog wel zo uniek?  WebwinkelCommunity ging op onderzoek uit.

usp webwinkels

Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf …

Open de website van een willekeurig bedrijf en je komt de zin “wij zijn een jong en dynamisch bedrijf ” tegen. Of deze; wij hebben kwaliteit en vakmanschap hoog in het vaandel staan. of; kwaliteit en persoonlijke aandacht staan bij ons voorop. Wat als je zegt dat je de goedkoopste bent, de beste. Of je belooft de beste kwaliteit? Vergeet het maar, met jou nog duizend anderen. Weet jouw concurrent jouw prijs? Geheid dat hij een lagere prijs gaat aanbieden of dezelfde belofte gaat verkondigen. Niet bepaald uniek zullen we maar zeggen. Volgens Google zijn er meer dan 70.000 webpagina’s over bedrijven die zichzelf “jong en dynamisch” noemen.

Top 10 Unique selling points

Voor dit onderzoek hebben we alleen webwinkels bezocht die aangesloten zijn bij WebwinkelKeur en thuiswinkel waarborg
In totaal hebben we naar 300 webwinkels gekeken. 39% deze webshops had helemaal geen unique selling points of in ieder geval niet duidelijk in de webshop staan. Wat ook opviel is dat 19% van de shops allemaal de wettelijke eisen zoals 14 dagen retour als USP hadden staan.

  1. 24 uur levering / snelle levering vermeld
  2. Gratis verzenden vanaf x bedrag
  3. Vellig betalen
  4. 14+ dagen bedenktijd (tot max. 365 dagen)
  5. Betrouwbaar / keurmerk
  6. Gratis verzenden
  7. Klantenservice+
  8. Lage prijzen / de goedkoopste
  9. Kwaliteit / specialist
  10. Grootste assortiment

USP Infographic

Hieronder alle belangrijke gegevens samengevat in een infographic.

USP infographic

unique selling points, zo kan het ook

Echter is er toch wel een die er wat mij betreft uitspringt en een vermelding waard is;
Een goed voorbeeld is dashcams.eu  In deze webwinkel wordt duidelijk aangegeven waarom je juist hier moet kopen.

Heb jij je USP’s al duidelijk? Een brainstorm met collega’s of met andere ondernemers kan ook inspirerend werken. Laat hieronder jouw USP’s eens achter en ook graag met de reden waarom dat nu jouw USP’s zijn.

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
5 Comments
  1. Jeroen Bos 3 jaar ago

    Vind het voorbeeld dat je aandraagt (dashcams.eu) eerlijk gezegd alles behalve sterk. Het klopt, de USP’s op de homepage zijn uitstekend verwerkt. Maar juist op de diepere pagina’s (zowel op categorie- als productniveau) zijn er geen USP’s te bekennen. Terwijl bij het merendeel van de webshops het overgrote deel van de bezoekers juist daar binnenkomt.

  2. Harry 2 jaar ago

    Natuurlijk moet je aandacht schenken aan jou USP’s , maar wat is er mis met het vermelden van gratis verzending etc. (basisvaardigheden).

  3. Bjinse Veenstra 2 jaar ago

    Weer wat geleerd. Ik ga op http://www.workwearwebshop.nl zeker toevoegen dat het bedrukken van de bedrijfskleding een USP is. Want daarmee onderscheiden we ons inderdaad wel van de concurrentie. En niet met gratis verzenden vanaf een bepaalde prijs.

  4. Armande 1 jaar ago

    Bedankt voor dit leerzame lijstje, ik ga er eens naar kijken. In elk geval zijn mijn sieradenpakketjes een USP want die zijn uniek voor ons aanbod. Ze worden door mij ontworpen namelijk.

  5. Merrylou 1 jaar ago

    Leuk artikel!

    Op http://www.justlivelife.nl ga er meteen mee aan de slag! Had idd het unieke nog niet vermeld… Alleen de standaard dingen

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?