Is Social Commerce het nieuwe E-commerce?

Het gedrag van de online shopper is de afgelopen jaren flink veranderd door de komst  van social media. Misschien vertrouwen consumenten nu nog meer op aanbevelingen van vrienden dan dat vroeger het geval was. Door de komst van social media geven consumenten nu nog vaker en sneller hun mening over merken, producten en diensten.

Social Commerceeen term die bedacht is door Yahoo in 2005 – houdt in dat bij e-commerce activiteiten waarbij gebruik gemaakt wordt van social media platforms voor sociale interactie en bijdragen van gebruikers om te helpen bij het online kopen en verkopen van producten en diensten. Reviews, aanbevelingen en recensies zijn stuk voor stuk vormen van e-commerce, wanneer deze worden uitgezet op een sociaal netwerk met likes, retweets, pins en plusjes veranderd het in social commerce.

Vandaar dat webwinkels en e-commerce bedrijven die werken aan hun sociale commerce plannen relevante sociale commerce opties in verschillende stadia van de aankoop cyclus moeten integreren. Lisanne Steenis heeft de 4 trends van social commerce op een rijtje gezet in dit artikel.

Ongetwijfeld, sociale commerce staat hoog op de hitlijsten van alle social media giganten zoals Twitter, Facebook, Pinterest, Vine, LinkedIn – met als belangrijkste doelstelling het besturen van de financiële winsten en toenemende betrokkenheid op deze sociale sites door middel van e-commerce activiteiten. Dit jaar hebben de 2 grote sociale netwerken, Twitter en Facebook, plannen onthuld om een ‘Buy’ knop toe te voegen in de sociale media berichten, zodat gebruikers rechtstreeks aankopen kunnen doen via deze sociale sites of op de mobiele apps. Twitter is al begonnen om samen te werken met verschillende bedrijven voor het mogelijk maken van een ‘buy’ knop optie. Terwijl Pinterest  voortdurend haar e-commerce functies aan het opknappen is, zoals de knop ‘volgen’ voor merken, promoted pins en het beter vindbaar maken van branded content.

 

Welke social media hebben meeste waarde?

Allemaal heel leuk dat social commerce, maar wat kan je al webwinkel er nu mee? is dit iets voor jouw webshop en hoe bepaal ik de hoogte van mijn budget. Allemaal vragen die zeker relevant zijn, echter om te beginnen zou je je moeten afvragen wat de verschillende likes en shares waard zijn. Hiervoor kunnen we een Amerikaans onderzoek van Addshoppers uit 2013 gebruiken. Er zullen natuurlijk wel verschillen zijn met Nederland (als iemand deze data uit Nederland heeft hoor ik dat natuurlijk graag!) maar om een globale indruk te krijgen van de waarde van de verschillende social media kanalen kan dit onderzoek zeker zinvol zijn. Een greep uit de cijfers van dit onderzoek zie je hieronder:

Gemiddelde orderwaarde via social media: $ 143,46

  • Linkedin: $ 274,37
  • Google+: $ 164,77
  • Pinterest: $ 162,70
  • Directe bezoekers: $ 154,57
  • E-mail: $ 151,53
  • Twitter: $ 144,96
  • Facebook: $ 123,09

Waarde in geld van shares en likes:

  • E-mail: $ 12,10
  • Google+: $ 5,08
  • Facebook share: $ 3,58
  • Facebook like: $ 1,41
  • Pinterest: $ 0,87
  • Twitter: $ 0,85
  • Overig: $ 0,63

Conversieratio’s:

  • Email: 7,02%
  • Google+: 3,14%
  • Facebook share: 3,09%
  • Facebook like: 1,32%
  • Twitter: 0,69%
  • Pinterest: 0,51%
  • Overig: 0,33%

Clicks per share:

  • Twitter: 0,96
  • Pinterest: 0,78
  • Facebook: 0,71
  • E-mail: 0,35
  • Google+: 0,19

Social Commerce Statistieken

Wil je nog meer statistieken zien, dat kan!
Addshoppers heeft hiervoor een interessante online tool voor gemaakt waarmee je op specifieke categorieën en maand kunt zien wat de shares, clicks, sales en onder andere conversie is.
Bekijk hier deze #SocialROI tool

Wat ik graag wil weten

Ben jij al een aantal van deze sociale commerce of koop opties tegen gekomen op Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn of op een ander social media kanaal? We zouden het op prijs stellen om dit van je te horen.  Ook je ervaringen en meningen over social commerce kun je hieronder kwijt.

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?