Oplichting door webwinkels

Steeds vaker komen webwinkels negatief in het nieuws. Eind augustus kwam spits met een artikel dat de afgelopen jaren steeds meer online shoppers de dupe waren geworden van oplichting: Steeds meer oplichting via webwinkels. In de meeste gevallen ging het hier om om hackers die inbreken of inloggen op een e-mailaccount.

En natuurlijk komen er meteen weer een hoop sites met een “herken de foute webwinkel top 10”. Hieronder een top 10 die de echte webwinkeliers hebben samengesteld op het forum van webwinkelcommunity. Ieder lid van dit forum is gescreend en heeft zijn of haar gegevens duidelijk ingevuld.

Herken de foute webwinkel top 10

  1.  Onvolledige contactgegevens zoals vast telefoonnummer of adres
  2. Geen keurmerk (een keurmerk linkt altijd naar de keurmerkpagina!)
  3. Geen KvK en/of btw nummer
  4. Alleen iDeal betaling mogelijk
  5. Verder geen informatie terug te vinden via zoekmachines
  6. Dikke vette schrijfvauten
  7. Prijzen zijn een stuk lager (aanbieding is te mooi om waar te zijn)
  8. Alleen overboeking mogelijk naar een ‘vreemde’ bankrekening
  9. Geen algemene voorwaarden, geen uitleg over retourneren
  10. Geen of een verkeerd Kamer van Koophandel nummer

BONUS: Geen lid van webwinkelcommunity.nl

 

Oplichting bij webwinkels


Natuurlijk kwam dan ook meteen het volgende ter sprake in het webwinkelforum: “… volgens mij is het aantal mensen dat webwinkels oplicht vele malen groter dan het aantal mensen dat door webwinkels wordt opgelicht. Alleen hoor je dáár dan niemand over…”

Hierdoor werd er natuurlijk meteen een volgende top 10 samengesteld op het forum: De foute klanten top 10. Hieronder dan ook de 10 meest voorkomende dingen die een klant zal doen die niet wil betalen:

Herken de foute klant top 10

  1. Verzending naar een postbus
  2. Geven verkeerde gegevens op. Naam, adres, telefoonnummer kloppen niet.
  3. Klant besteld redelijk snel dezelfde hoeveelheid achter elkaar.
  4. Bestellen meestal voor een groot bedrag in een keer\
  5. Bestellen met achteraf betalen (lastige, dit wordt steeds meer  gedaan..)
  6. Verzending naar een ‘ver’ land
  7. IPadres check bij betaling (land en uitgegeven CC komen niet overeen)
  8. Haastige spoed? Zelden goed! Oplichters voeren de druk op met “ik moet het morgen al hebben want het is voor een verjaardag” en andere verzinsels.
  9. Na het plaatsen van een bestelling erachteraan bellen, aanpassen van de order en zo nodig ook de betaalmethode en / of afleveradres.
  10. Bestellen met een anoniem e-mailadres (vroeger altijd Hotmail, tegenwoordig ook vaak Gmail).

BONUS: Via het forum van webwinkelcommunity gaat deze lijst nog even door…

 

Informatie delen in de Community


Het webwinkelforum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

Hierdoor willen we graag onderling informatie uitwisselen over klanten die problematisch veel terugsturen of op een andere manier webwinkels oplichten. Op dit moment zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden om dit goed op te zetten.

 

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?