Iedere ondernemer droomt er van: klanten die niet zozeer klant zijn, maar jouw fan. Ambassadeurs noemen we dit ook wel. Om tot dit punt te komen dien je strategieën in te zetten. Dat is hard werken, niet altijd makkelijk maar uiteindelijk zeer lonend. Het toverwoord? Geven.

Overtref de verwachtingen

Door onverwachts te geven, overtref je de verwachting van de klant. Hierdoor staat de aankoop niet alleen centraal, maar jij als gever ook. Dit is wat je wilt bereiken. Maar hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door bij iedere aankoop gratis relatiegeschenken mee te sturen. Dit hoeven geen grote en dure geschenken te zijn, het zit hem immers in het gebaar. Hoe vertaalt zich dit naar de praktijk? Stel jij hebt een webshop met wijnen, lever dan bij de fles wijn een item als een bedrukte flesopener of wijnkoeler bij. Door bij dit relatiegeschenk een handgeschreven kaart toe te voegen, maak je het nog persoonlijker.

Een relatiegeschenk zorgt voor verbinding

Uit onderzoek van Expert Sociale Psychologie en Positieve Psychologie Griet van Vaerenbergh aan de Thomas More Antwerpen versterk me het een cadeau (dus ook een relatiegeschenk) positieve gevoelens van solidariteit en verbondenheid tussen personen. Je speelt hiermee in op de zelfbeschikkingstheorie. Deze theorie speelt in op drie natuurlijke basisbehoeften die ieder mens heeft:

  • Een gevoel van competitie: “ik wil goed zijn in iets”
  • Een gevoel van autonomie: “ik wil mijn eigen keuzes maken”
  • Een gevoel van verbondenheid: “ik wil omgaan en verbonden zijn met anderen”

Geef je een cadeau aan een ander dan brengt dit jou en de ontvanger samen. Het gevolg? Beide hersenen krijgen positieve stimulansen.

De Wet van Wederkerigheid

Misschien is deze term compleet nieuw voor je, wellicht heb je hem eerder gehoord. Met het geven van een gratis relatiegeschenk bij een aankoop, speel jij slim in op de zogeheten “Wet van Wederkerigheid”. Dit is een van de 6 beïnvloedingstheorieën van marketinggoeroe Robert Cialdini, oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de 6 beïnvloedingstheorieën van Cialdini. Dit principe draait om de onderlinge verplichting die wij als mens voelen om iets terug te doen voor iemand die iets voor ons heeft gedaan. Onbewust voelen we dat we bij iemand in het “rood” staan. Dit vertaald zich naar het gevoel van wederkerigheid. Hierbij moet de ontvangen daad of product wel betekenisvol zijn voor de ontvanger. Een tip is om de waarde te vermelden van het relatiegeschenk dat je weggeeft. In de ogen van de ontvanger heeft het cadeau daardoor nog meer waarde. Een tegengift van de klant kan zijn dat deze een mooie online review voor je achterlaat, mondeling reclame voor je maakt of zelfs een herhaalaankoop doet. Hiermee vergroot je de kans op ambassadeurschap.

Wat zijn geschikte relatiegeschenken?

Dit hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld van je doelgroep, je branche, je doel en niet te vergeten; je budget. Stel je werkt in de fitnessindustrie, dan kun je sportartikelen bedrukken met logo om mee te geven als relatiegeschenk bij een online aankoop. Of dit nu een fietszadel, een bedrukte bidon of een reflecterende sportarmband is.

Ons advies is om de relatiegeschenken zo persoonlijk mogelijk te maken. Doet een klant een herhaalaankoop, geef hem of haar dan een iets luxer relatiegeschenk. En zoals we eerder al zeiden; voeg er een persoonlijk kaartje aan toe. Dit hoeft niet uit een lange tekst te bestaan, maar dit extra gebaar geeft het geheel een nog meer persoonlijke touch.