Online warenhuizen vergeleken

Vandaag werd ik geattendeerd op een afbeelding van finno ( blog over innovatie in de financiële sector ) die via Twitter gedeeld werd. Deze afbeelding geeft in een kort overzicht weer het verschil tussen de 4 grote warenhuizen:

Serviceniveau

Als we onderstaande tabel een rustig gaan bestuderen zien we meteen een paar grote verschillen tussen V&D en de overige 3 warenhuizen. Laten we meteen beginnen met de grootste: de medewerkers.  VD heeft ca. 9.300 medewerkers meer als de overige webwinkels. Daarmee heb je al direct een hele grote kostenpost te pakken. Je zou dan kunnen concluderen dat het verschil in personeelskosten het grootste onderscheid is tussen retail en e-tail.

De bezorging bij V&D is van dinsdag t/m zaterdag. Daarnaast is levering in de filialen van V&D gratis.  (de test met op zondag leveren van Coolblue nemen we even niet mee, hoewel deze wel is aangegeven in onderstaande vergelijking.)
[update 05-02-2015: bezorging aangepast]

Daarnaast zie je ook een groot verschil in klantenservice. Laten we eens kijken naar de cut-off tijd (het uiterste tijdstip waarop een consument kan bestellen voor levering de volgende dag) waar V&D stopt bij 21:00 uur gaan bol.com en Wehkamp door tot 23:00 uur en Coolblue zelfs tot 23:59 uur!

En als laatste de klantenservice;
Telefoon: Bij V&D bel je naar een 0900  nummer wat 0,80 cent per gesprek kost bij Wehkamp doen ze daar nog 0,20 cent bovenop, waardoor je op 1 euro per gesprek zit. Bij Coolblue en bol.com betaal je het lokale tarief.
Social media: bij Coolblue en Wehkamp kun je ook via Facebook en Twitter je vragen stellen, bol.com geeft op de klantenservice pagina niet direct aan of er ook via social media een vraag gesteld kan worden aan de klantenservice, wel is er een chat button om in contact te komen met een medewerker. Bol.com is wel de enige die 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is.

20140205-VD-versus-online-warenhuizen-versie-1.3

[update 09-02-2015] Nieuwe versie afbeelding geplaatst

Navraag

Ik heb bij finno aangegeven dat ik deze afbeelding graag in een blogartikel wil verwerken en of ze in het kort hierover iets willen vertellen. Het antwoord wat ik ontving van Pascal Spelier lees je hieronder:

“Het is een ‘stand alone’ overzicht en geen onderdeel van een artikel of iets dergelijks. Ik houd mij in het dagelijks leven als consultant bezig met digital customer experience en digitale transformatie. Het nieuws omtrent V&D en de boodschap dat ze omzet hebben verloren aan internetwinkels en zelf te laat de draai naar online hebben gemaakt fascineert mij. En dat was voor mij de reden om een aantal (online) warenhuizen naast elkaar te zetten. Klein beetje appels met peren vergelijken, maar het overzicht toont duidelijk aan dat V&D de boot heeft gemist in een digitale transformatie (ook in de offline stores).”

Wat denk jij, zal bij V&D alleen gelegen hebben aan de punten die in het overzicht opgesomd zijn of zou er nog iets anders aan de hand zijn? Laat je reacties weten in het speciale topic op het forum: Blogreacties: wat kunnen we leren van V&D

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
1 Comment
  1. Agnetha 3 jaar ago

    Er is zeker nog wat anders. Saphora is er sinds een jaar eruit. Bijvoorbeeld de V&D in Haarlem was dat een aantrekkingspunt. Ook Sabon is er niet meer, dus mensen kopen er minder. Ze zijn ook niet goedkoop, eerder soms te duur.

    En dan ook nog het oh zo leuke personeel… Afgelopen jaar zag je ze nauwelijks op de vloer, ze waren meer bezig met hun “taakjes”. Nou als je dat al moet doen i.p.v. klanten helpen? Ben je verkeerd bezig.

    En sommige stonden echt niet meer met plezier achter de kassa. Dus het afgelopen jaar heb ik er ook maar 1 ding gekocht, terwijl ik er graag winkelde.

    En fysieke winkels moeten stoppen de webshops de schuld te geven. Ze hadden al jaren eerder kunnen krimpen (als je winst belabberd is ga je daar over nadenken). Ze hadden makkelijk mee kunnen doen met Wehkamp en Bol.com, maar hebben de plank volledig misgeslagen.

    Daarbij waarom zou ik bij de V&D bestellen, mij scheel betalen aan verzendkosten, als hij hier om de hoek zit?
    Daar denken ze ook niet aan.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?