Ken je die quote: “A satisfied customer is the best business strategy of all”? Als je ‘m nog niet kende, is het er beslist eentje om te onthouden. Want, een tevreden klant, dat is een terugkerende klant en laat dat nou net zijn wat je nodig hebt als je een business probeert op te starten. Allemaal leuk en aardig, maar hoe bereik je dat nu ‘klanttevredenheid’?

Ken je klant

Weten wie je klanten zijn, wat hen beweegt en waar zij warm of koud van worden, daar moet jij je op focussen. Want, als je precies weet wat je klanten willen, kan je hier ook handig op inspelen. Luister naar de klant. Merk je dat je klanten graag met iDEAL betalen? Zorg dan dat je dit ook aanbiedt. Waar wacht je nog op? Je kan zelfs vandaag nog iDEAL aanvragen! Inspelen op de behoeftes van de klant is de basis van jouw business. Zonder een concrete behoefte of vraag kan jouw onderneming geen oplossingen aanreiken. Je moet het leven van je doelgroep met andere woorden net iets makkelijker maken.

Communicatie

Ok, nu weet je wat je klant wilt. Prima! Nu komt het er op neer om dat ook te communiceren op een aantrekkelijke manier, dat jij wel weet wat het is dat jouw klant nodig heeft. Hoe je dat doet, dat is, maar dat je het moet doen, dat staat buiten kijf. Zeker als startende onderneming moet je hoogstwaarschijnlijk opboksen tegen heel wat concurrentie. Er op een of andere manier tussenuit springen is dus de boodschap. Maar communicatie is een breed begrip ook hier komt weer een deel luisteren aan te pas. Klachtenmanagement is hier een heel belangrijk onderdeel van. Achter elke klacht schuilt een bron aan informatie, elke klacht is goud waard. Hoezo? Wel, het is een kans om in dialoog te gaan met je klant en te weten te komen hoe jouw business zich kan verbeteren.

De juiste software

Wil je je klant happy zien? Investeer dan in slimme systemen. Een goed geoliede workflow en geautomatiseerde werkprocessen aangepast aan jouw onderneming zorgen ook bij je klanten voor een georganiseerde indruk. Wat er aan de achterkant gebeurt, dat interesseert de klant (in eerste instantie) helemaal niet, zolang de customer journey het voor hem maar allemaal vlotjes en netjes verloopt. En uiteraard wil je het jezelf ook wat makkelijk maken. Denk daarom eens aan geautomatiseerde e-mailmarketing, maar ook creditmanagement door een pakweg een payment service provider Nederland, werpt al gauw zijn vruchten af.