Wat is het belang van klantbeoordelingen op een webwinkel?

Het is voor een succesvolle webwinkel van groot belang om na te denken over de stappen die een bezoeker doorloopt om de pagina te bezoeken, een keuze te maken uit het aanbod en uiteindelijk tot een (aankoop)beslissing te komen. Onder andere klantbeoordelingen kunnen helpen een besluit te nemen, waardoor ze van grote toegevoegde waarde zijn voor een webwinkel. Wat zijn klantbeoordelingen eigenlijk en hoe kunt u er zelf gebruik van maken? Wat is de rol van eventuele negatieve klantbeoordelingen en hoe zijn ze van invloed op uw vindbaarheid? Zorg ervoor dat u goed weet hoe u hier gebruik van kunt maken, om de conversie op uw webwinkel en uiteindelijk de omzet te vergroten.

Wat zijn klantbeoordelingen en hoe werkt het?

Klantbeoordelingen komen we tegen binnen tal van vormen van marketing, zowel online als offline. Wellicht kent u de Tell-Sell reclames waarin klanten op een Amerikaanse wijze spreken over bepaalde producten? Zelfs dergelijke reviews dragen bij aan de overtuigingskracht, laat staan onafhankelijke en eerlijke klantbeoordelingen door klanten of bezoekers van uw webwinkel. We gebruiken aanbevelingen van anderen graag om tot een beslissing te komen, we houden er psychologisch immers van om ons te conformeren aan de massa. Komen we klantbeoordelingen van gelijkgestemden tegen? Dan is de kans groter dat we tot een aankoop over gaan.

Hoe werkt dat, het toevoegen van klantbeoordelingen aan een webwinkel? Het is daarvoor van belang om gebruik te maken van een klantbeoordelingssysteem. Een aantal van deze partijen zijn:

Zij leveren de software om klantbeoordelingen te verzamelen, die u desgewenst in de webwinkel kunt integreren. Op die manier kunt u klanten uitnodigen een beoordeling te schrijven, die vervolgens zowel u als toekomstige klanten kan helpen. U kunt rekenen op een betrouwbare en overtuigende uitstraling, toekomstige klanten kunnen de beoordelingen gebruiken om hun aankoopbeslissing te maken.

custorate

Negatieve beoordelingen voor een webwinkel

De kritische lezer zal opmerken dat klantbeoordelingen positief kunnen zijn, maar dat een ontevreden klant tevens een negatieve reactie achter kan laten. Welke invloed heeft dit op de betrouwbaarheid van de webwinkel? Gek genoeg wijst onderzoek uit dat dit de betrouwbaarheid juist vergroot. Een té positief beeld komt onbetrouwbaar over, we kunnen ons immers moeilijk voorstellen dat 100% van de klanten 100% tevreden is.

Daarnaast bieden negatieve klantbeoordelingen de mogelijkheid om hier als webshop positief op te reageren. Dit toont het probleemoplossend vermogen aan, net als de snelheid waarmee u reageert. Op die manier kan een negatieve klantreview leiden tot een meer natuurgetrouwe overtuiging, net als een kans om positief voor de dag te komen. Is er sprake van een bepaalde bezoeker die bewust negatieve reviews plaatst zonder goede onderbouwing, of uit rancuneuze overwegingen? Dergelijke gebruikers kunt u blokkeren en u kunt de reviews verwijderen.

Klantbeoordelingen en vindbaarheid

Alsof het allemaal nog niet genoeg is bieden klantbeoordelingen daarnaast de mogelijkheid om aan uw vindbaarheid in zoekmachines te werken. Heeft u minimaal 35 klantbeoordelingen verzameld? Dan kunt u hier gebruik van maken binnen Google Adwords, wat u de bekende gele sterren oplevert op een SERP, de Search Engine Results Page. Uiteraard dragen de klantbeoordelingen op die manier al voordat bezoekers uw webwinkel bereiken bij aan de overtuigingskracht.

Gebruiken bezoekers belangrijke steekwoorden in hun beoordelingen, bijvoorbeeld door het product te noemen of de categorie waarbinnen deze valt? Dan kunt u bovendien rekenen op unieke content, zonder dat u die zelf hoeft te schrijven. Dit geeft Google beter aan waar uw webwinkel over gaat, zodat u krachtig werkt aan uw vindbaarheid.

Klantbeoordelingen bieden wat dat betreft verschillende voordelen, wanneer u daar op de juiste manier mee omgaat. Maak dus gebruik van een klantbeoordelingssysteem en reageer adequaat op eventuele negatieve beoordelingen, zodat u hier optimaal van kunt profiteren.

 

Heb jij al een klantenbeoordelingssysteem in je webwinkel? Of heb je nog vragen hierover, praat mee in op ons webwinkel forum.

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?