Linkbuilding voor webshops

Link building is het ontvangen van links vanaf externe websites naar een specifieke pagina op jouw website. Met relevante zoekwoorden naar deze specifieke pagina's is het doel een hogere waardering voor de zoekmachines te krijgen op relevante zoekwoorden.

Zoekmachines hechten veel waarde aan backlinks. Het geeft namelijk een signaal van waardering.  Hoe meer websites naar jouw website of pagina's doorlinken, hoe meer dat vertrouwen dan ook groeit. Doe trouwens niet aan linkruilen, dus van een webshop naar de andere, hoewel dit vroeger nog wel kon, is dit nu niet meer relevant omdat Google dit soort links minder waarde geeft. Maak zelf als webshop ook geen linkpagina of iets dergelijk aan, dat heeft voor jouw webshop (en je klanten!) geen toegevoegde waarde,

Linkbuilding voor webshops

Linkbuilding voor webshops is niet veel anders dan voor websites. Het is de bedoeling dat je (zoveel mogelijk) relevante links naar je webshops en pagina's weet te krijgen. Tegenwoordig zijn de meeste linkjes betaald. Gelukkig als je start kun je beginnen met een klein budget. Je kunt dan bij de onderstaande website je links aanmelden:

  1. goedbegin.nl(tip)
  2. permanentelinks.nl

Hou er wel rekening mee dat je links altijd relevant moeten zijn aan je niche.

Tips voor meer links naar je webwinkel

In de afgelopen jaren is er al veel veranderd op linkbuilding gebied, het is daarom belangrijk dat je up-to-date blijft hiermee. In de webwinkelcommunity hebben we hier een aparte rubriek voor en er zitten een paar linkbuilding experts bij.

Schrijf gewoon goede content

Het lijkt zo makkelijk, maar ga er maar eens aanstaan, kwalitatieve goede content schrijven! Zorg ervoor dat niet alleen je bezoekers de content waarderen, maar ook andere bedrijven. Op deze manier zijn ze eerder geneigd om een link naar jouw artikel te plaatsen. Beter is het om 1x per maand het beste artikel te schrijven over een bepaald onderwerp dan iedere week maar een artikel te publiceren.

Gastbloggen

Veel websites bieden aan om gastblogs te plaatsen. Dit is een mooie manier om je webshop onder de aandacht te brengen. Het kan voorkomen dat je natuurlijk je webshop niet mag vermelden, echter is het meestal wel toegestaan om een authorbox te hebben. Hierin kun je een korte bio over jezelf schrijven met een link natuurlijk.

Fora

Over elk onderwerp is wel een forum of community te vinden, zelfs voor webwinkels ;-)
Wees actief in het forum en zorg dat je op de eerste plaats advies geeft en niet direct in de verkoopmodes gaat zitten. Op deze manier help je je eventuele klanten. Daarnaast is het bij de meeste forums mogelijk om een bio en/of footer in te vullen. Weer een mooie manier om een link te krijgen.

Social media

Hoewel de meeste social media posts niet worden weergegeven in zoekresultaten, tellen ze wel mee. Zo kun je bij elk kanaal natuurlijk je URL invullen en iedere post een link naar je webshop kan weer verkeer opleveren.

Ook uitgaande links zijn belangrijk

Het klinkt natuurlijk vreemd, maar ook uitgaande links zijn belangrijk. Zeker als deze relevant zijn en naar websites verwijzen met hoge autoriteit. Probeer dan ook op pagina's die voor verkeer of conversie zorgen deze te verreiken met uitgaande links naar bijvoorbeeld Wikipedia of nieuwssites. Let op; relevantie is nog steeds heel belangrijk.

Natuurlijk linkprofiel

Zorg altijd voor een natuurlijk linkprofiel. Dat betekent dat je niet alleen dofollow links moet hebben, maar ook nofollow links. Dat je niet alleen hoge DA links kan hebben. Ook daar moet een goede variatie in zitten. En natuurlijk heb je als webshop altijd wel een paar sponsored links, toch? Met behulp van een tool als SE Ranking kun je dit in een oogopslag zien en bijhouden! Dit kun je bijvoorbeeld doen het de backlink checker.


 Kom je er toch niet uit?

Word dan vandaan nog lid van de WebwinkelCommunity

Ja, Ik Wil Graag Lid Worden
Wij helpen je graag verder!