Wat is een concurrentieanalyse?

Wanneer je een webshop begint is het natuurlijk belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Doordat je je concurrenten onderzoekt weet je ook meteen of er vraag is naar het product dat je verkoopt. Via een concurrentieanalyse kijk je nauwkeurig naar de specifieke markt waarin je actief bent.


Wat is een concurrentieanalyse?

Kort gezegd is een concurrentieonderzoek het uitzoeken van de concurrentie die je hebt in je markt. Hieronder valt het uitzoeken van de sterktes en zwaktes van je concurrenten en wat zij concreet anders doen dan jij. Je doet dit om inzicht te krijgen hoe je je kan onderscheiden met je bedrijf in de markt. Gebruik deze kennis dan ook direct voor het opstellen van je eigen marketingplan.

In een uitgebreide concurrentieanalyse beschrijf je alle bedrijven die je concurrenten zijn. Hiervoor is het handig om deze bedrijven in te delen in verschillende categorieën.

Concurrentieanalyse categoriseren

Marktdeelnemers zijn bedrijven die hetzelfde soort product als jouw bedrijf verkopen. Zij vallen dus onder jouw directe concurrentie.

Dienstverleners zijn bedrijven die producten of diensten leveren die jouw klanten kunnen gebruiken in combinatie met de producten die jij levert. Denk hierbij aan bedrijven die accessoires leveren die passen bij het product dat jij verkoopt.

Indirecte concurrenten zijn bedrijven die wel een ander soort product leveren, maar wel aan dezelfde doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is het verkopen van een E-book over een gezonde lifestyle. In deze markt zijn er vele aanbieders, maar ze leveren allen een ander product. Je kunt je dus onderscheiden door een ander aanbod neer te zetten.

Een concurrentieanalyse kun je op verschillende manieren doen. Er zijn vele vragen die je jezelf kan stellen over je concurrenten, maar hieronder hebben we de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:

  • Wat zijn de sterktes van de concurrent?
  • Wat zijn de zwaktes van de concurrent?
  • Wat is het marktaandeel van de concurrent?
  • Wat is de reputatie van de concurrent?
  • Hoe lang is de concurrent al actief?
  • Welke prijzen hanteert de concurrent?
  • Hoe goed is de concurrent bereikbaar?
  • Hoe uniek is het aanbod van de concurrent?
  • Wat is het assortiment van de concurrent?
  • Hoeveel traffic krijgt de concurrent op zijn/haar website?
  • Welke zoekwoorden gebruikt de concurrent op zijn/haar website?
  • Welke social media kanalen gebruikt de concurrent?
  • Welke linkpartners heeft de concurrent?
  • Wat is de Google AdWords strategie van de concurrent?

Concurrentie onderzoek

Een concurrentieanalyse is een goede manier om inzicht te krijgen in de markt waarin je actief bent. Het is belangrijk om je eigen bedrijf te kunnen onderscheiden van je concurrenten. Gebruik de kennis die je opdoet tijdens je concurrentie onderzoek dan ook direct voor het opstellen van je eigen marketingplan. Met de Concurrentie Onderzoek Tool van SE Ranking kun je een compleet beeld krijgen van je concurrenten. Denk hierbij aan het verkeer dat ze krijgen, op welke zoekwoorden ze ranken en welke backlinks ze hebben. Probeer nu gratis de Concurrentie Onderzoek Tool van SE Ranking.

Voorbeeld van een concurrentieanalyse

Shopify heeft een gratis concurrentieanalyse-template ter beschikking gesteld (onder aan de pagina) waarmee je een eigen concurrentieanalyse kan doen aan de hand van die template. Makkelijker kunnen we het niet maken voor je.

Conclusie

Met bovenstaande vragen in je achterhoofd, kun je een goed beeld krijgen van de concurrentie in je markt. Let wel op dat je niet alleen kijkt naar de grootste concurrenten, maar ook naar de kleinere spelers in de markt. Deze kunnen soms net zo goed of zelfs beter presteren dan de grotere concurrenten.

Reactie plaatsen

 Kom je er toch niet uit?

Word dan vandaan nog lid van de WebwinkelCommunity

Ja, Ik Wil Graag Lid Worden
Wij helpen je graag verder!