Wat betekent Cost of Customer Acquisition (CAC)?

De totale (verkoop en marketing) kosten, die gemaakt dienen te worden voor het werven van een klant.

Het bevat alle kosten die met marketing en verkoop verbonden zijn, van het opzetten van een leadgeneratieprogramma tot aan de uiteindelijke verkoop.

De kosten van klantenwerving, of CAC, zijn de totale kosten van het werven van nieuwe klanten. Dit omvat de initiële marketing- en reclamekosten, alsook de kosten van het verkoop- of ondersteunend personeel dat nodig is om de deal te sluiten. Het doel van elk bedrijf zou moeten zijn om de CAC te minimaliseren en toch nieuwe klanten te werven.

De kosten voor klantenwerving bestaan onder andere uit: 

  • Reclame- en marketingkosten
  • Verkoopsalarissen en -commissies
  • Kosten van verkochte goederen
  • Verzend- en afhandelingskosten
  • Verwerkingskosten voor kredietkaarten

Om je CAC te berekenen, deel je gewoon je totale acquisitiekosten door het aantal nieuwe klanten dat je hebt verworven. Bijvoorbeeld, als het je €100 kost om 10 nieuwe klanten te werven, dan is je CAC  €10 zijn. Hoe lager je CAC, hoe efficiënter je acquisitieproces en hoe beter de financiële gezondheid van je bedrijf zal zijn.

 

 Kom je er toch niet uit?

Word dan vandaan nog lid van de WebwinkelCommunity

Ja, Ik Wil Graag Lid Worden
Wij helpen je graag verder!