Een mooie webshop is een fun place to be voor je klanten. Dat is niet alleen een lust voor het oog, het is ook goed voor je conversie. Uiteraard besteed je veel aandacht aan de presentatie van je producten. Maar de sfeer die je creëert is ook een reden voor klanten om keer op keer terug te komen naar jouw winkel. Er zijn al genoeg kale, onpersoonlijke prijsvechters op de wereld. Door een beetje meer sfeer op je pagina’s te brengen, hoef je niet meer louter op prijs en bezorgsnelheid te concurreren. Je bouwt er een vaste klantenkring mee op en presenteert jezelf als A-merk. Waar moet je op letten?

Kies een inspirerend webshop thema

Het thema is het fundament van je webshop. Er zijn talloze aanbieders van thema’s. Je hebt dus voldoende keuze om precies dat thema te kiezen dat aansluit bij je doelgroep en je product. Je kijkt natuurlijk niet alleen naar wat er mooi uitziet maar ook naar de functionaliteit. Knoppen in felle kleuren vind je misschien niet zo mooi, maar ze dragen wel bij aan een goede conversie.

Een andere vuistregel is dat je voldoende witruimtes hebt op je pagina’s. Dat geeft een rustige uitstraling en maakt dat de knoppen en foto’s krachtiger naar voren komen. Creëer daarnaast overzicht door standaard lay-outs te maken. Het logo staat vaak links of in het midden bovenaan de pagina. Het winkelwagentje plaats je het beste rechts, zoals in 99% van de webshops het geval is. Zo hoeven je klanten niet te zoeken.

Mooie foto’s in een vaste stijl

Heel veel impact kun je maken met de foto’s die je gebruikt. Foto’s zorgen ervoor dat je producten optimaal worden gepresenteerd. Gebruik altijd unieke foto’s, niet de standaard plaatjes die je leverancier meestuurt. Je laat het product uit verschillende invalshoeken zien en zoomt in op de details. Het is daarbij goed om een consequente stijl te hanteren.

Voer de keuzes die je maakt door in het complete assortiment. Kies je voor productfoto’s met een rustige achtergrond, dan is het geen goed idee om voor nieuwe producten ineens sfeerfoto’s te gebruiken. Het maken van productfoto’s hoeft niet duur te zijn. Met een goede smartphone en wat oefening, ben je al snel zelf een prima fotograaf.

Unieke teksten voegen sfeer toe

Wat voor foto’s geldt, geldt zeker ook voor teksten. Het is welbekend dat unieke teksten zorgen voor een betere ranking. Maar je kunt je er ook mee onderscheiden. Als je toch teksten gaat schrijven, zorg dan dat ze lekker lezen. Niet iedere webshopbezoeker vaart blind op de coole afbeeldingen.

Teksten voorzien je webshop van sfeer, net zoals de foto’s en het design doen. Je kunt ze zelf schrijven, maar er zijn ook mogelijkheden om content op maat in te kopen. Voor een paar cent per woord, sla je je slag. De kwaliteit is niet even constant als wanneer je een professionele copywriter inhuurt. Maar als het te dol wordt, kun je een tekst altijd weigeren.

Klanten binden door storytelling

Je wilt je klanten een goed en vertrouwd gevoel geven. Storytelling is daar een goede methode voor. Storytelling is een breed begrip maar in de kern komt het erop neer dat je dingen persoonlijk maakt. Niet te veel praten over producten en processen, maar over mensen en menselijke gevoelens. Wat is de positieve invloed van jouw product op het leven van je klant?

Daarnaast werkt het ook goed om te tonen dat je een serieus bedrijf bent. Zo overtuig je klanten ervan dat je niet de zoveelste pop-up dropshipper bent die morgen weer een andere naam heeft. Maak een uitgebreide ‘over ons’ pagina met foto’s en bio’s. In een later stadium kun je misschien zelfs een professionele bedrijfsfilm laten maken. Dan weten bezoekers dat ze met een gevestigde naam te maken hebben, die niet na hun aankoop van de aardbodem verdwijnt.