Marketplaces zijn tegenwoordig de eenvoudigste en snelste manier om online extra inkomsten te genereren. Maar dan moet je natuurlijk wel goed te werk gaan want met een sterk stijgende concurrentie en de toename van nieuwe marketplaces is een goede strategie zeker een vereiste voor succes. Welke strategie je dan het best toepast? Wij leggen het je uit aan de hand van 9 tips.

Wees origineel en laat je producten opvallen

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar je hebt toch echt wel meer invloed dan je denkt. Zo worden er veel bulkgoederen op marketplaces verkocht waarbij degene met de laagste prijs wint. Wil je je écht onderscheiden en je sales omhoog laten schieten? Bied dan alleen unieke producten aan, zoals private label producten. Verdiep je ook goed in de verschillende marketplaces en kies bewust voor marketplaces die aansluiten op jouw producten. Hiermee verhoog je het vertrouwen van de consument en tevens de kans op een aankoop. Zorg ervoor dat je vindbaarheid goed is en je teksten SEO geoptimaliseerd zijn, zo word je sneller gevonden. Probeer ook altijd in het koopblok terecht te komen. Dit doe je door je levering, levertijd, prijs en serviceniveau optimaal te houden.

Vraag je klanten om reviews

Veel consumenten twijfelen of ze wel een aankoop willen doen wanneer je geen reviews hebt. Ze zorgen niet alleen voor meer betrouwbaarheid maar dienen ook als bepalende factor voor het algoritme van marketplaces, hierdoor verbetert de organische zichtbaarheid van je product.

Bied niet gelijk al je producten in alle mogelijke landen aan 

Het is niet aan te raden om meteen je hele assortiment aan te bieden op een marketplace. Doe van tevoren onderzoek naar welke producten écht potentie hebben om goed te verkopen. Producten met weinig concurrentie, een groot zoekvolume en goede marge maken vaak de meeste kans. Dit kan per land verschillen. Wanneer je actief bent in de modebranche is het ook verstandig om rekening te houden met de verschillende schoonheidsidealen. Hou hier dus rekening mee door verschillende soorten modellen te gebruiken.

Besteed aandacht aan gespecialiseerde marketplaces

Specialistische marketplaces zijn sterk in opmars. Hoewel ze minder verkeer trekken dan een all-in-one marketplace, is dit verkeer kwalitatief wel beter omdat de bezoekers van deze marketplaces veel gerichter zoeken. Bij deze marketplaces is de kans ook groter dat de bezoeker minder prijsbewust shopt, zijn winkelmandje eerder vult en loyaler is.

Let dus goed op de golf van gespecialiseerde marketplaces die allemaal opkomen. Vooral op het gebied van voeding heeft er een sterke groei plaatsgevonden. Bestudeer goed wat de mogelijkheden zijn naast de conventionele marketplaces waar alle soorten producten worden verkocht. Bepaal vervolgens of het beter is om te verkopen op een all-in-one marketplace (zoals bol.com en Amazon) of een die meer toegespitst is op een bepaalde demografische groep, geografische regio of productniche.

Zorg voor marketplace specifieke content

De ene marketplace is de andere niet en stelt dan ook andere eisen wat betreft content. Wil je echt succesvol verkopen dan is het aan te raden om je content specifiek op maat te maken voor de marketplaces waaraan je wilt verkopen. Zorg allereerst voor een sterke en ‘search’ proof producttitel. Houd rekening met de maximale lengte in karakters die de marketplaces hanteren. Ook is het belangrijk om de producttitel te matchen met de zoekresultaten van de potentiële kopers. Let dus goed op de volgorde waarop je de kenmerken van het product benoemt. Plaats de meest relevante informatie aan het begin van de titel. 

Besteed ook voldoende aandacht aan je productbeschrijving. Zo gebruikt Amazon productbeschrijvingen en de bijbehorende trefwoorden als rankingfactor. Bij bol.com is dit niet van toepassing, tenzij het zoekwoord ook deel uitmaakt van de titel of producteigenschappen. Je productbeschrijving kun je ook gebruiken om extra aandacht op je USP’s te vestigen. Zo heeft Amazon de mogelijkheid om premium content toe te voegen,

Vergeet ook zeker niet aandacht te besteden aan je foto’s. Hoewel elke marketplace andere eisen stelt aan je beeldmateriaal  en andere mogelijkheden biedt, dien je te zorgen voor foto’s van een hoge kwaliteit. Zorg voor een neutrale achtergrond, toon je producten vanuit verschillende hoeken en zorg voor onderlinge consistentie bij het gebruik van meerdere afbeeldingen.

Garandeer een snelle levering middels multi-carrier verzending

Het snel kunnen leveren is zeer belangrijk wil je in het koopblok terecht komen. Om een snelle levering te kunnen garanderen is het aan te raden om een multi-carrier verzending toe te passen. Door met meerdere vervoerders te werken kun je klanten een zo snel mogelijke levering garanderen.

Hou rekening met commissies

Aangezien elke online winkel werk voor jou verricht betaal je aan hen commissie.Maar let goed op de hoogte van deze commissie want deze kan oplopen tot wel 20%. Hoe hoog de commissie is hangt onder andere af van het type product dat je verkoopt of de hoogte van je prijs. Als verkoper heb je weinig invloed op de hoogte van de commissie maar het is wel belangrijk om hier van te voren onderzoek naar te doen. Bepaal vervolgens welke producten je op de marketplace aan gaat bieden en welk prijsbeleid je wilt voeren. Zorg dat er een goede balans is tussen je kosten en opbrengsten, je wilt tenslotte wel geld verdienen.

Benut de kansen die advertising biedt

Wist je al dat betaalde advertenties de organische resultaten op veel marketplaces beïnvloeden? Zo vormt het conversieratio een voorspellende factor. Een product met een hoog conversieratio zal ook sneller organisch een succes zijn. Door middel van adverteren zorg je dus ervoor dat je conversieratio stijgt.

Automatiseer je verkoopprocessen

Om niet teveel tijd kwijt te zijn aan het handmatig invoeren en doorsturen van je data (bijvoorbeeld je prijzen of voorraad) is het aan te raden om, waar mogelijk, je processen te automatiseren. 

De volgende processen kun je makkelijk automatiseren:

  • het importeren van orders en terugkoppelen van zendingen
  • het continue synchroniseren van voorraden en prijzen
  • het switchen van voorraden en prijzen
  • het automatisch aanpassen van prijzen aan de hand van ingestelde regels
  • het insturen van XML feeds

Diverse marketplace connectors kunnen dit handmatige werk voor je uit handen nemen. Via de marketplace koppeling van bijvoorbeeld EffectConnect koppel je eenvoudig je webshop met de door jou gewenste marketplaces. Deze halen de productdata vervolgens uit je webshop. Jij geeft vervolgens zelf aan welke productdata naar welke marketplace verzonden dient te worden (en onder welke condities). Na een verkoop worden de orders in het desbetreffende systeem en wordt de Track & Trace-code naar de marketplace verstuurd. 

Zo hebben verschillende aanbieders ook een repricer tool, hiermee worden je prijzen automatisch aangepast wanneer je concurrenten deze wijzigen. Zo hoef je nooit meer continue de prijzen van je concurrent in de checken en kun je je richten op belangrijkere zaken.