Wat startte als een fashion webshop is nu uitgegroeid tot een innovatief fashion platform.

Klantbeleving grote kracht achter het merk Zalando.
Het bieden van goede klantenservice kost Zalando direct geld, maar levert indirect juist geld op. Vooral wij Nederlanders vinden een goede klantenservice een van de belangrijkste vereisten aan de service van een webshop. De klantenservice heeft een grote impact op de beleving van de consument. Bij Zalando maakt dit het merk sterker. Dit is terug te zien in de sterke groeicijfers van Zalando.

Tussen 2012 en 2015 zag Zalando een groei in het aantal actieve leden van 95%, dit resulteerde in een stijging van de omzet met maar liefst 260% ten opzichte van het jaar 2009. In 7 jaar tijd is de jaarlijkse omzet van Zalando opgelopen tot meer dan 3 Miljard Euro. De omzet blijft maar groeien, volgens een schatting van de Commerzbank zal Zalando in het jaar 2020 een jaarlijkse omzet  van meer dan 7 Miljard Euro behalen. Zalando heeft een sterk groeiende en trouwe klantenbase die is verdeeld over 15 West Europese landen, 80% van de omzet wordt behaald onder terugkomende klanten.

Zalando is uitgegroeid tot allround fashion platform.
Waar Zalando vroeger vooral bekend stond om het verkopen van schoenen zo is het nu een online fashion platform met meer dan 150.000 producten van 1500 verschillende merken. Van alle producten in de webshop is kleding, met 55% van het totale assortiment voor grootste deel vertegenwoordigd, gevolgd door schoenen met 19%, verder verkoopt Zalando ook sportartikelen (15%) en accessoires. (11%).

Marketing strategie per land om de klant zicht thuis te laten voelen. 
Het assortiment en de communicatie in de webshops van de landen waar Zalando actief is, worden middels een aparte lokale marketing strategie per land bepaald. De Nederlandse webshop heeft bijvoorbeeld het merk Miss Etam in het assortiment, terwijl dit merk niet te vinden is in de Italiaanse webshop. Zalando vindt het heel belangrijk dat de webshop bezoeker zich echt thuis voelt. Zalando speelt goed in op de verschillen tussen de landen, zo heeft 29% van de Italiaanse klanten bijvoorbeeld geen bank account en hierdoor is er in de communicatie en bedrijfsvoering een grote nadruk op het met cash kunnen betalen bij het bezorgen van de producten. In Nederland ligt de nadruk vooral op het kosteloos terug kunnen sturen van de producten, omdat daar in de Nederlandse meer behoefte aan is.

Wist je dat 50% van de producten wordt teruggestuurd door de klanten? Lees nog veel meer feiten en leuke weetjes over Zalando in onderstaande infographic.

De explosieve groei van Zalando

Gemaakt door dr-discount

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?