Verkopen via het internet is een uitstekende manier om de handel te stimuleren in een markt die elke dag groeit. Om van deze trend te profiteren, kunt je zich bij een marktplaats aansluiten, op sociale netwerken verkopen of jouw eigen virtuele winkel creëren.

Dit laatste alternatief is het meest veelbelovend, aangezien het je in staat stelt jouw merk te creëren en online een exclusief verkooppunt te hebben. Met een virtuele winkel zijn er geen grenzen aan het publiek dat je kunt bereiken en aan de groei van jouw verkoop. Bekijk daarom hieronder enkele waardevolle tips die wij hebben opgesteld om je te helpen een online winkel op te zetten!

1. Vind het juiste e-commerce platform

Er zijn twee manieren om met jouw e-commerce verkoop te beginnen. De eerste is informeel verkopen op sociale netwerken. De andere optie, die als ideaal wordt beschouwd om een geconsolideerde online business te hebben, is het creëren van jouw eigen volledig aangepaste online winkel met jouw merk, jouw producten en door je beheerd.

Een goed e-commerce platform vergemakkelijkt het besluitvormingsproces voor de klant, en creëert een digitale identiteit. Het platform maakt het proces snel en gemakkelijk voor u, terwijl het een geweldige klantervaring garandeert. Zo kunt je jouw tijd en energie richten op de verkoop.

2. Kies een naam voor jouw winkel, een domein en een merk

Dit is het deel waar je creativiteit begint te gebruiken, meer innovatief wordt, en de scène zet voor het merk dat wordt gebouwd. Je moet jouw bedrijf immers door klanten op internet laten herkennen.

Om te beginnen moet je een naam verzinnen die memorabel is en jouw bedrijf onmiddellijk identificeert. Je moet ook een logo maken om jouw merk te vertegenwoordigen en een visuele identiteit op te bouwen. Op die manier onderscheidt je zich van de online concurrentie en zet je jouw bedrijf vast in het geheugen van jouw doelpubliek. Denk eraan te onderzoeken of de door jou gewenste namen beschikbaar zijn en geen namen of slogans te gebruiken waarop reeds een copyright of handelsmerk van een ander bedrijf rust.

3. Kies een hostingdienst

Webshop hosting is de plaats waar alle bestanden en informatie van jouw site worden opgeslagen, en is verantwoordelijk voor het beschikbaar houden van jouw winkel voor consumenten om te bezoeken.

Om de beste hosting dienst te kiezen, is de eerste stap het identificeren van de behoeften van jouw e-commerce, rekening houdend met aspecten zoals de grootte van de winkel, het aantal producten, de beschikbare investering, het verwachte verkeer en de groeiprognose van het bedrijf. Dan is het tijd om de belangrijkste hosting providers in de markt en de beschikbare plannen te evalueren. 

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de opslagcapaciteit die door de hosting plannen wordt aangeboden. Afhankelijk van de omvang van de elektronische handel, zal een hogere limiet vereist zijn. Voor een grote virtuele winkel, met veel producten, bijvoorbeeld, is het noodzakelijk dat de hosting een grotere opslagcapaciteit heeft om de bestanden en pagina’s van de site beschikbaar te maken.