Doelen stellen voor jouw webshop, zo doe je dat!
09 augustus 2022 
3 min. leestijd

Doelen stellen voor jouw webshop, zo doe je dat!

De meest voorkomende fout die ondernemers maken bij het starten van een webwinkel is het niet stellen van doelen. Het lijdt er dan toe dat veel mensen gestrest raken en uiteindelijk falen. Een webwinkel is hetzelfde als elk ander bedrijf; het is belangrijk om heldere en realistische doelen te stellen voordat je begint, zodat je weet wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Het bepalen van goede webwinkeldoelen is een cruciaal onderdeel van elk succesvol online bedrijf.

Webwinkeldoelen

Webwinkeldoelen kunnen op verschillende manieren worden bepaald, maar de meest voorkomende en eenvoudige manier is door na te denken over wat je wilt bereiken met je webwinkel in termen van omzet. Dit betekent niet dat je alleen maar moet denken aan het aantal producten dat je wilt verkopen, maar ook aan de prijs van elk product, het aantal verkopen dat je wilt maken in een bepaalde periode, en hoeveel winst je wilt maken. Het is belangrijk om realistische doelen te stellen, omdat je anders teleurgesteld zult raken en uiteindelijk zult stoppen met je webwinkel.

Als je nog nooit een webwinkel hebt gehad, is het belangrijk om onderzoek te doen naar de markt en de doelgroep die je wilt bereiken voordat je doelen gaat stellen. Dit betekent niet dat je een doctoraat in marketing nodig hebt, maar het kan wel helpen als je weet hoe je marktonderzoek moet doen. Als je niet weet waar je moet beginnen, kun je altijd een marktonderzoeker inhuren die je kan helpen bij het bepalen van de juiste doelen voor je webwinkel.

Realistische webshop doelen

Uiteindelijk moet je realistische doelen stellen die je kunt bereiken binnen een bepaalde tijdsperiode. Als je denkt dat je webwinkel in de eerste maand 100.000 euro omzet zal draaien, is het waarschijnlijk dat je teleurgesteld zult raken. Het is beter om kleinere, haalbare doelen te stellen, zoals 1000 euro omzet in de eerste maand, en dan langzaam maar zeker je doelen verhogen als je meer ervaring hebt met je webwinkel.

Een andere manier om webwinkeldoelen te bepalen, is door te kijken naar de acties die je wilt dat je bezoekers ondernemen, zoals het downloaden van een eBook, het aanmelden voor een nieuwsbrief, of het kopen van een product. Dit soort doelen worden ook wel conversiedoelen genoemd, omdat ze bepalen hoeveel van je bezoekers een bepaalde actie ondernemen. Als je bijvoorbeeld wilt dat 10% van je bezoekers een eBook downloaden, moet je ervoor zorgen dat je een realistisch doel stelt, zodat je niet teleurgesteld raakt als je uiteindelijk minder dan 10% bereikt.

SMART-Principe

Het SMART-principe betekent:

  • Specifiek: Benoem de details en maak duidelijk wat je voor ogen hebt.
  • Meetbaar: Koppel cijfers aan je doelen.
  • Acceptabel: Iedereen die bij je doelen betrokken is, moet ermee akkoord gaan.
  • Realistisch: Maak je doelen haalbaar.
  • Tijdgebonden: Zet op papier wanneer je doelen beginnen en eindigen.

Dit betekent dat je als webwinkelier een specifiek doel moet hebben, bijvoorbeeld: het verkopen van een bepaald product aan een bepaalde groep mensen. Dit doel moet vervolgens meetbaar zijn, zodat je weet of je het bereikt hebt of niet. Het doel moet ook aanvaardbaar zijn voor jou en je team, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Het doel moet ook realistisch zijn, zodat je weet dat je het kunt bereiken binnen een bepaalde tijdsperiode. Tot slot moet het doel tijdelijk zijn, zodat je weet wanneer je moet stoppen met het proberen het te bereiken.

Conclusie

Het stellen van goede webwinkeldoelen is een belangrijk onderdeel van elk succesvol online bedrijf. Als je niet weet waar je moet beginnen, kun je altijd een marktonderzoeker inhuren die je kan helpen bij het bepalen van de juiste doelen voor je webwinkel. Uiteindelijk moet je realistische doelen stellen die je kunt bereiken binnen een bepaalde tijdsperiode.

Als je denkt dat je webwinkel in de eerste maand 100.000 euro omzet zal draaien, is het waarschijnlijk dat je teleurgesteld zult raken. Het is beter om kleinere, haalbare doelen te stellen, zoals 1000 euro omzet in de eerste maand, en dan langzaam maar zeker je doelen verhogen als je meer ervaring hebt met je webwinkel.

Over de schrijver
Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen.
Reactie plaatsen