Werken als een SEO-specialist is een goede carrièremogelijkheid voor pas afgestudeerden en voor ervaren professionals die van vakgebied willen veranderen. SEO (search engine optimization) biedt veel mogelijkheden voor groei, evenals de mogelijkheid om te werken met een grote verscheidenheid aan mensen in veel verschillende industrieën. Hier lees je hoe je SEO-specialist wordt.

Wat is een SEO specialist?

Een SEO specialist is verantwoordelijk voor het evalueren en analyseren van de ontwikkeling van een website, het maken van de nodige aanpassingen aan webpagina’s om ze te optimaliseren voor de SERP (Search Engine Results Page) van Google en andere zoekmachines. De belangrijkste focus van een SEO-specialist is het verbeteren van de rang van een website in de SERP om de zichtbaarheid van de site te verbeteren en meer organisch verkeer te genereren in het proces. 

Carrière opties

SEO specialisten werken voor een verscheidenheid van organisaties in tal van industrieën, maar de meest typische optie voor een SEO-specialist is om werk te vinden binnen marketingbureaus of als freelance professional. In de meeste gevallen begint een SEO-specialist als junior SEO-officer/uitvoerder in een bureau, waarbij hij of zij SEO-taken voor klanten uitvoert onder toezicht van een meer ervaren SEO-specialist of een digitale marketingmanager. De specialist kan zich dan opwerken van junior leidinggevende tot SEO manager, digital marketing manager, of zelfs directeur. Veel ervaren SEO-specialisten besluiten ook om hun eigen SEO/marketingbureau te beginnen of freelance SEO-expert te worden.

Dit is hoe je kunt beginnen

Er zijn over het algemeen drie belangrijke manieren om een SEO-carrière te beginnen: 

De eerste manier is om als in-house SEO specialist fulltime SEO implementaties uit te voeren voor slechts één bedrijf (je staat op de loonlijst van het bedrijf) en optimaliseer je alle online platformen van het bedrijf (website, social media profielen, etc.).

De tweede optie is om bij een marketingbureau fulltime te werken voor een digitaal marketingbureau (of een dedicated SEO-bureau) waar je SEO projecten voor verschillende klanten beheert. Je kunt verschillende projecten tegelijk behandelen voor klanten in verschillende sectoren, dus dit is een goede manier om een grote verscheidenheid aan ervaring op te doen.

De derde mogelijkheid is om te gaan werken als freelancer in SEO. Dit kan moeilijk zijn in het begin, maar het is heel goed mogelijk om te slagen zonder veel ervaring. In deze optie, kun je omgaan met een verscheidenheid van klanten en ben je eigen baas. 

Vaardigheden die een SEO-specialist dient te bezitten

Voordat je solliciteert naar een positie als SEO-specialist, moet je ervoor zorgen dat je over de vereiste SEO-vaardigheden beschikt. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse gratis bronnen die kunnen helpen om de nodige SEO-expertise op te doen. Deze basiskennis is essentieel:

  • basisprincipes van de zoekmachine en hoe deze werkt;
  • kennis van SEO ranking factoren;
  • technische SEO en on-page SEO;
  • off-page SEO en linkbuilding.

Er zijn ook verschillende online cursussen met verschillende prijsklassen die helpen bij het opdoen van SEO kennis. Deze cursussen helpen je alle benodigde informatie te leren zonder urenlang te Googlen naar verschillende SEO elementen. 

SEO-specialist worden bij een agency

Een SEO-agency biedt zoekmachine optimalisatie diensten aan bedrijven om hen te helpen hun zichtbaarheid online te verbeteren. Zoekmachine optimalisatie is het proces van het maken van veranderingen aan het ontwerp en de content van een website om de site aantrekkelijker te maken voor de zoekmachines.

Hoe beter een site geoptimaliseerd is voor zoekmachines zoals Google, hoe groter de kans dat de site op de eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan voor zoekwoorden die relevant zijn voor de product/diensten.

Een groot voordeel van het samenwerken met een SEO-agency is ervaring. Ze hebben gespecialiseerde ervaring in het helpen van bedrijven te ranken in zoekmachines. SEO-experts weten wat er nodig is om meer organisch verkeer naar een site te brengen via zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo.