De eerste webwinkels bestonden al ver voordat het internet voor consumenten toegankelijk werd. Bedrijven maakten onderling gebruik van dergelijke systemen. De webwinkels zoals we ze nu kennen, vinden hun oorsprong in de jaren negentig, toen diverse grote spelers begonnen met het ontwikkelen van systemen die hun verkoop in fysieke winkels moesten gaan ondersteunen. Voor heel wat bedrijven zijn die fysieke winkels tegenwoordig bijzaak geworden of zelfs helemaal niet meer aan de orde. De voortschrijdende techniek heeft een enorme impact op de ontwikkeling van webwinkels gehad. Tegelijk stelt de consument van vandaag veel strengere eisen. Als je daar niet voldoende op inspeelt, lig je al snel uit de gratie.

Overal is e-commerce

Alles wat te maken heeft met het online verkoopproces, kun je scharen onder de noemer e-commerce. Dat geldt ook voor verkopen waarbij een deel van de uiteindelijke transactie niet online plaatsvindt. Als je iets leuks hebt gezien op Marktplaats, je sluit de deal door wat berichten uit te wisselen en je stapt vervolgens in de auto om je aankoop zelf op te halen, dan ben je ook onderdeel van een proces dat valt onder e-commerce. Wanneer je zelf een webshop runt, zul je vroeg of laat met de term headless e-commerce geconfronteerd worden. Dit is een in 2013 ontwikkeld systeem waarbij front-end en back-end niet meer integraal één geheel vormen, maar van elkaar losgekoppeld zijn. Dit biedt jou als ondernemer een veel grotere mate van flexibiliteit. Je bent bijvoorbeeld geheel vrij in de keuze van je content management systeem, terwijl je tegelijk alle voordelen van een zo optimaal functionerende verkoopapplicatie behoudt.

Rechtstreeks zakendoen

Wanneer je producent bent van een product, koos je in het verleden meestal niet zo snel voor directe verkoop aan de consument. Het traditionele handelsmodel in ons land was doorgaans gebaseerd op levering aan groothandels, die op hun beurt verkochten aan detailhandels. Dat zijn twee extra stappen in het verkoopproces die invloed hebben op de prijs. Als jouw concurrent rechtstreeks aan consumenten verkoopt, prijs jij jezelf al snel de markt uit als je hierin niet mee gaat. Maar deze directe verkoop, met de letters d2c aangeduid, vereist een webshop die zich kan meten met de grote reuzen op dit gebied. De snelheid en het gebruiksgemak moeten net zo goed zijn als die van de meest bezochte webshops van het land. Zijn ze dat niet, dan haken de klanten snel af.