Online shoppen is iets wat alleen maar groter en populairder aan het worden is. Sinds de afgelopen jaren zijn veel meer mensen online producten gaan kopen. Dit is ideaal omdat je enkel op een paar knoppen hoeft te drukken en voor je het weet komt er iemand thuis bij jou een pakketje met spullen bezorgen. Mensen zijn vaak erg lui en hierdoor is online shoppen natuurlijk geweldig. Als iets namelijk toch niet is wat mensen hadden gehoopt dan is het erg gemakkelijk om alle spullen weer terug te sturen. Helaas zitten er niet enkel voordelen aan online shoppen. Één van de nadelen is dat je vaak geen idee hebt hoe de producten er in het echt uitzien. Hierdoor is er ook uit een onderzoek van Centraal Bureau voor de Statistiek gekomen dat online shoppers veel meer klachten hebben dan offline shoppers. Van de online shoppers had meer dan de helft een klacht na de aanschaf, kwam uit het onderzoek. 

Mensen vertrouwen de mening van andere mensen

Op bijna alle sites waar je online producten kunt kopen is er een plek waar je de mening en ervaring van andere mensen kunt lezen. De impact hiervan op andere mensen kan erg groot zijn. Als je ergens een printer wilt kopen, maar je leest in de recensies dat deze bij iedereen binnen twee weken al kapot was. dan ga je waarschijnlijk nog eens nadenken of je die printer wel wilt kopen. De mening van andere mensen kunnen lezen is voor klanten ideaal, maar kan voor bedrijven soms nadelig uitpakken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar goedkopere inkt dan die je nu hebt, wil je natuurlijk wel weten op deze inkt van goede kwaliteit is. Wil jij goedkope cartridges kopen dan zul je waarschijnlijk verschillende opties afwegen en uiteindelijk gaan voor de inkt die zowel goedkoop is als veel positieve reacties heeft van klanten.

Kijk naar klantbeoordelingen 

Bij klantbeoordelingen is er een verschil tussen een paar opmerkingen en een grote hoeveelheid opmerkingen. Als je bijvoorbeeld HP364 inkt nodig hebt voor jouw printer en je ziet dat er vier reacties zijn dan zul je deze misschien iets minder serieus nemen dan wanneer er meer dan duizend reacties zijn. Online verkoop kan dus ideaal zijn, maar je mist toch een expert die jou vertelt over de verschillende opties. Je moet aan de hand van klantbeoordelingen proberen de perfecte optie voor jou te vinden, maar dit kan in je eentje best een uitdaging zijn. Door online iets te kopen kan jouw klantervaring heel anders zijn dan wanneer je iets echt in een winkel koopt. Ga dus altijd even de recensies na. Doe je dat, dan kun je online prima een bestelling plaatsen.

Foto door Lukas via Pexels