Het zal je niet ontgaan zijn, dat de handel in digitale munten de afgelopen jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen. Consumenten investeren niet langer alleen in Bitcoin, maar ook in minder bekende munten als Chainlink en Dogecoin. Soms na eigen onderzoek, in andere gevallen gedreven door een bericht van bekende ondernemers. Wat betekent de verder groeiende populariteit van deze digitale munten voor webshops? Welke mogelijkheden worden er momenteel al aan consumenten geboden om met hun Bitcoin of bijvoorbeeld Ethereum af te rekenen, wanneer zij een bestelling plaatsen? In dit artikel lees je er meer over. 

Betaalprovider Mollie stopt met het aanbieden van betaaloptie 

Veel webwinkels maken gebruik van betaalprovider Mollie. Deze partij heeft betalingen middels Bitcoin in het verleden geaccepteerd, al ver voor de hype in 2017. Zo’n vijf jaar na de start van het accepteren van betalingen met Bitcoin stopte Mollie hier echter mee. Voornaamste reden hiervoor waren de hoge kosten waarmee betalingen via Bitcoin gepaard gingen. Het was zowel voor Mollie zelf, als voor de webshop die koos voor deze betaaloptie niet langer interessant. 

Betaling met Bitcoin indirect nog mogelijk 

Toch is er feitelijk niet volledig gestopt met het bieden van mogelijkheden om af te rekenen met digitale munten. Er zijn verschillende partijen die consumenten de mogelijkheid bieden een creditcard aan te vragen, welke gekoppeld kan worden aan hun portemonnee met digitale munten. Met deze creditcard is het alsnog mogelijk om af te rekenen in een webshop. Mollie accepteert immers wel creditcardbetalingen. Datzelfde geldt voor vergelijkbare betalingsproviders. 

Zelf de mogelijkheid faciliteren om af te rekenen met Bitcoin 

Als webshophouder kun je ervoor kiezen om Bitcoin zelf als betaaloptie toe te voegen. De klant krijgt in dit geval een publieke sleutel toegestuurd, waarnaar de benodigde hoeveelheid Bitcoin kan worden overgemaakt. Zodra de betaling geverifieerd is op de blockchain, stuur je het product naar de klant op. Je kunt per klant een unieke sleutel aanmaken. Nadeel hiervan is dat de kosten snel oplopen, als je de betalingen per sleutel samen wilt voegen. Per transactie betaal je immers transactiekosten. 

Inzage in betalingsverkeer naar je webshop 

Een ander nadeel zit in het feit, dat de blockchain alle transacties van en naar je webshop inzichtelijk maakt. Het is wellicht niet wenselijk, dat buitenstaanders kunnen zien welke omzet je boekt met de webshop. Let wel, het gaat hierbij logischerwijs uitsluitend om de omzet gegenereerd via betalingen middels Bitcoin.