Conversie optimalisatie voor webwinkels

Aardig wat webwinkeliers zijn nog niet / nauwelijks bekend met de term en de activiteit ‘conversie optimalisatie’.

Ze zijn druk bezig met meer traffic naar hun webwinkel te krijgen, druk met het nieuwsbriefbestand te laten groeien en hard aan de weg aan het timmeren voor optimale zichtbaarheid. Iedere extra bezoeker is er weer een, toch?

Meer omzet zonder meer bezoekers

Dit gebeurt terwijl de webwinkeliers die wel bezig zijn met conversie optimalisatie, zien dat de online effectiviteit van hun webwinkel omhooggaat. Zelfs zonder meer bezoekers te ontvangen (niet wenselijk natuurlijk), stijgt hun omzet.

Plaats je webwinkel in conversie perspectief

En dat is nu precies waar dit artikel over gaat. Over de mogelijkheden om je webwinkel meer in een conversie perspectief te plaatsen, zodat bezoekers sneller geneigd zijn om te bestellen, om je webwinkel effectiever te maken.

Het gaat dan vooral om nieuwe bezoekers, vaste klanten hoeven niet echt meer overtuigd te worden.

Ik doe dit werk al 13 jaar en ik zie groeipercentages van wel 20%, soms zelfs een verdubbeling.

conversie optimalisatie 1

Wat is conversie optimalisatie?

Ik wil kort starten met de betekenis van conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw organisatie iets oplevert.

Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen: meer bestellingen, meer offertes wellicht, meer nieuwsbrieflezers etc.

Van webwinkel naar online marketingmachine

Dat is zo’n beetje de bedoeling en de wens. Dat is wat ik versta onder conversie optimalisatie: je webwinkel zo maken dat de bestellingen (vooral van nieuwe bezoekers) als het ware vanzelf binnenkomen.

Nieuwe klanten weten je te vinden, worden ‘opgewarmd’ in je webwinkel en bestellen of voltooien sneller een ander belangrijk doel.

Vijf conversie optimalisatie tips voor webwinkels

  1. Maak je webwinkel vindbaar voor kwalitatief publiek

Er zijn vele kanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing, gericht adverteren, via de nieuwsbrief etc. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat (nieuwe) bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En dit kanaal kan bijna oneindig opgerekt worden.

Ze zoeken gericht (hebben een koopintentie) en ik zie in vele Google Analytics-accounts die ik beheer dat deze bezoekers erg kwalitatief zijn. Doorgaans is het bouncepercentage een stuk lager dan het gemiddelde van een webwinkel en is de gemiddelde sessieduur een stuk hoger. Inzetten op organische bezoekers (SEO / linkbuilding) is inzetten op kwaliteit.

Hier een paar handige tips:

  • Google houdt van content, veel (lange en unieke) content is goed.
  • Denk goed na over je zoekwoorden, waar wil je echt op gevonden worden?
  • Verwerk deze zoekwoorden in je productcontent, H1, H2, interne linken, navigatie, metatags etc.
  • Zorg ervoor dat er veel andere sites naar jouw blog gaan verwijzen (linkbuilding).
  • Zorg ervoor dat je website er netjes en eenvoudig uitziet, lekker snel is (en het vooral goed doet op mobiele devices) en technisch gezien voldoet.
  1. Maak je webwinkel onweerstaanbaar met wervende teksten

Veel webwinkels maken de klassieke fout om veel over zichzelf en over hun aanbod te praten. Dat is tot op zekere hoogte goed, maar een conversiegerichte webwinkel is vooral geschreven vanuit het perspectief van de bezoeker / klant.

Met welk dilemma worstelt hij, wat is het resultaat van jouw aanbod (niet de inhoud, maar het resultaat): verkoop gaten, geen boren. Zeer belangrijk om je website in het conversieperspectief te plaatsen.

Probeer herkenning te kweken, zodat je teksten ervoor zorgen dat een nieuwe bezoeker een goed gevoel bij jouw webwinkel krijgt. En… schrijven is niet voor iedereen weggelegd, maar er zijn voldoende specialisten die dit heel goed kunnen. Ik schrijf ook al 14 jaar wervende websiteteksten.

  1. Positioneer je website

Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is positionering. Dit betekent dat het erg belangrijk is om de aard van je webwinkel helder te maken. Zolang je geen Coolblue of Wehkamp bent, zul je bezoekers moeten vertellen waar jouw webwinkel voor staat. Zodat potentiële klanten zien wie je bent, waar je goed in bent, wat je doet, wat je niet doet, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

Maak dit helder, het liefst op een prominente plek in jouw webwinkel (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de header van je webwinkel! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier. Geen generieke (goede service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als webwinkelier.

Ook kun je deze USP’s en overige positionering goed integreren in de teksten, in je mailhandtekening, in je footer, in promotieblokken etc.

  1. Maak conversiepaden

Wat ik daarmee bedoel, is het volgende. Zorg ervoor dat potentiële klanten / nieuwe bezoekers makkelijk door je website kunnen gaan. Dat er voldoende interne linkjes staan (naar je specialiteiten, je aanbod, je blog, zoekwoordpagina’s etc.), zodat dit helder is.

Vaak gebruiken we mooie CTA’s. Weer zo’n begrip: CTA’s staan voor ‘calls to action’. Dit zijn buttons, vaak opvallend en onderaan de pagina, die je bezoeker uitnodigen om erop te klikken. Bijvoorbeeld:

  • Vraag nu een offerte aan.
  • Bestel nu.
  • Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
  • Maak een terugbelafspraak.
  • Etc.
  1. Dicht conversielekken

Los van de creatie van een ultieme eerste indruk van je webwinkel (bij nieuwe bezoekers) is het zaak om mogelijke conversielekken (drempels) zo veel mogelijk te dichten. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende conversielekken:

  • Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle blog doet het beter in de zoekresultaten van de zoekmachine.
  • Te lange alinea’s: Online lezen is veel vluchtiger. Zijn alinea’s te lang of is je contentkolom te breed, dan haakt men sneller af.
  • Gebruik H2-kopjes: Maak je blogberichten leesbaar met voldoende (H2) kopjes, ook zeer goed voor SEO-doeleinden.
  • Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design. Wees vooral rustig met diverse kleurencombinaties.
  • Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten.
  • Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken.

Dit zijn ‘slechts’ vijf tips die zeer bepalend zijn bij conversie optimalisatie. Er zijn er nog veel meer, vaak zijn dit op maat verbeterpunten die per webwinkel verschillen. Bijna altijd is het zo dat conversie optimalisatie een zaak is van cocreatie: webwinkel samen met online marketing. 1 + 1 = 3.

conversie optimalisatie 3

Optimaliseren, optimaliseren

Zodra de (vernieuwde) nieuwe webwinkel online staat en de bezoekersstromen zich aanmelden, is het van groot belang om dit proces van conversie te optimaliseren. Sommige landingspagina’s werken prima, andere helemaal niet. Sommige producten / diensten worden heel veel aangevraagd, andere niet. Via diverse SEO- / statistiekensoftware ontstaat een zeer goed beeld van de huidige situatie.

Online kengetallen

In zo’n optimalisatie kijk ik bij onze opdrachtgevers altijd naar commerciële gezondheidskengetallen:

  • Bounce rate (hoeveel bezoekers bekijken maar 1 pagina?)
  • Gemiddelde sessieduur (hoe langer, des te hoger de kans op een conversie)
  • Kengetallen per bestemmingspad (welke pagina’s scoren goed / welke niet?)
  • Gemiddeld conversiepercentage (hoeveel aanvragen per 1.000 bezoekers?)
  • Welke posities worden behaald in Google?
  • Waar komen de leads vandaan? (landen / provincies?)
  • Welke instappaden leveren het meest conversie op?

Zo zijn er tal van onderwerpen die we monitoren om uiteindelijk een beeld te krijgen waar we exact staan en wat nodig is om het morgen nog beter te doen met online leads genereren.

Ik hoop dat dit artikel een goed inzicht heeft gegeven in hoe het proces van conversie optimalisatie werkt!

Meer conversie optimalisatie tips

Mocht je vragen hebben of op zoek zijn naar meer tips, lees dan mijn artikel 10 gouden conversie optimalisatie tips.
Ik hoop dat je wat met de inhoud van dit artikel kunt.