Bloggen voor je webwinkel

Bloggen is een van de vele methoden om je webwinkel onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Als je het goed aanpakt levert bloggen je niet alleen meer bezoekers op, maar ook meer betrokkenheid van bezoekers bij je bedrijf en een betere vindbaarheid in zoekmachines. En dat resulteert uiteindelijk in meer omzet.

Waarom een blog onmisbaar is voor webwinkeliers

Bovengenoemde punten zijn natuurlijk al reden genoeg om deze week nog te starten met bloggen. Maar er zijn nog meer redenen waarom bloggen zo’n belangrijk instrument is voor webwinkeliers.

  • Je kunt je doelgroep inspireren en meer vertellen over het aanbod van je webwinkel. Hoe jouw producten te gebruiken zijn bijvoorbeeld, of hoe ze te combineren zijn. Deel juist die informatie waarvoor op de productpagina vaak geen plek is.
  • Je geeft je webwinkel een gezicht en kunt een relatie opbouwen met je volgers. Door te vragen om reacties en daar zelf ook weer op te reageren bijvoorbeeld. En door af en toe een kijkje achter de schermen te geven.
  • Je onderscheidt je van je concurrenten. Jij bent degene die telkens met nieuws, tips, info, inspiratie en how-to’s komt. Profileer je als expert op jouw vakgebied.
  • Het versterkt je positie in de zoekresultaten. Door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen en hierin zoekwoorden te verwerken, word je vanzelf op veel zoektermen gevonden.
  • Je kunt de inhoud van je blogs hergebruiken. Bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of door er na verloop van tijd een e-book van te maken dat je gratis weggeeft. Het is één keer werk om een artikel te schrijven, daarna heb je er lang plezier van.
  • Bloggen levert je links op. Schrijf goede artikelen waarin je echt waarde biedt voor je lezers, dan worden je blogs vanzelf gedeeld en verspreid.
  • Het trekt extra bezoekers naar je webwinkel. In de blogs kun je strategisch links plaatsen naar producten of productcategorieën in je webwinkel.

Onderwerpen om over te bloggen

Heeft bovenstaande lijst met argumenten je overtuigd? Mooi, aan de slag dus!

Maar waarover ga je schrijven? De inhoud van de artikelen moet natuurlijk aansluiten op de doelgroep. Als het goed is weet je wat de interesses van deze mensen zijn. Waar houden ze van, hoe besteden ze hun tijd? En tegen welke problemen lopen ze aan – waarvoor jij de oplossing biedt? Schrijf over onderwerpen die aansluiten op deze zaken. Door te kiezen voor onderwerpen waar veel vraag naar is, maar weinig over te vinden is maak je het jezelf makkelijk. Deze blogs scoren vaak als vanzelf goed in de zoekresultaten.

Een andere mogelijkheid: stel, je merkt dat bepaalde producten niet goed verkopen of dat je op bepaalde zoekwoorden niet goed gevonden wordt. Wijd er een of meerdere blogs aan, grote kans dat die producten ineens wel verkocht worden.

Een aantal suggesties

Om je op weg te helpen geef ik hieronder een aantal algemene suggesties en mogelijke blog onderwerpen.

  • Vertel meer over de mogelijkheden en eigenschappen van je producten. Hoe kunnen ze gebruikt en/of gecombineerd worden?
  • Geef een kijkje achter de schermen. Maak eens foto’s tijdens een inkoopreis of vertel over je deelname aan een beurs of evenement.
  • Geef tips over het gebruik of onderhoud van je producten.
  • Geef achtergrondinformatie over de producten. Info die niet op de productpagina thuishoort, maar wel leuk is om te weten. Over het productieproces bijvoorbeeld. Of over de herkomst van de grondstoffen.
  • Inspireer bezoekers met collages, moodboards en inspiratie pagina’s.
  • Speel in op de actualiteit. Denk aan feestdagen, gebeurtenissen en seizoenen. Maak bijvoorbeeld een speciale Valentijnsdag pagina, waar je de top 10 cadeaus voor hem of haar presenteert.
  • Bied oplossingen voor problemen die spelen in je doelgroep.
  • Schrijf over de nieuwe zomercollectie die je net in je shop gezet hebt of kondig een actie aan.

En zo is er nog veel meer te bedenken. Recepten, how-to artikelen, stappenplannen, trends, nieuws uit jouw branche… Waarschijnlijk kun je nu wel even vooruit!

Zorg ervoor dat jouw blogs gelezen worden

Als je veel tijd en moeite in een blog stopt, wil je ook dat deze gelezen wordt. Hieronder geef ik je een aantal tips hoe je daarvoor zorgt.

Verspreid je blog

Deel je blog altijd op social media. Als je WordPress gebruikt zijn hiervoor plugins beschikbaar die dat automatisch voor je doen. Heb je er zelf geen omkijken naar. Deel je blog over een week nog een keer, en na een maand nog een keer. Zolang de inhoud nog actueel is kun je je blog meerdere malen onder de aandacht brengen. Je bereikt telkens maar een klein deel van je volgers, dus niet iedereen leest je update de eerste keer.

Plaats artikelen in je nieuwsbrief

Daarnaast kun je (een deel van) je blogs opnemen in de nieuwsbrief. Grote kans dat je nieuwsbrieflezers ook geïnteresseerd zijn in de artikelen op je blog.

Bied waarde voor je lezers

Schrijf de blogs niet voor jezelf, maar houd altijd je doelgroep in gedachte. Vraag jezelf af aan welke informatie zij behoefte hebben en bied deze aan. Door waarde te geven zullen meer lezers je blog of je social media updates hierover delen in hun netwerk.

Pas SEO toe

Verdiep je in zoekwoorden en verwerk deze in je blogs. Schrijf daarnaast voor elk artikel een goede title tag en meta description. Dit zorgt ervoor dat de blogs goed gevonden worden in zoekmachines.

En nu aan de slag!

Ik ben natuurlijk benieuwd naar jouw mening. Blog jij al voor je webwinkel of komt het er maar niet van? Zie jij nog voordelen die ik in dit artikel niet genoemd heb? Of zijn er juist zaken die je tegenhouden om te bloggen voor je webwinkel? Laat het hieronder in een reactie weten!

5 Comments
  1. Niels Vos 3 jaar ago

    Dag Astrid,

    Goed artikel! Ik denk dat je het meest uit je blog kunt halen door juist te schrijven over producten/diensten die je kunt koppelen aan jouw producten. Zorg dat het artikel een verlengstuk en de behoefte wekt om jouw product te kopen. Schrijven over een mountainbike is lastig, maar schrijven over favoriete tourtochten en events is makkelijker en je kunt je producten erin terugkoppelen. Bij onze shop merken we ook juist dat indien je informatief bent en je combineert de juiste producten je het meeste rendement behaald met je blog.

    Met vriendelijke groet,
    N.Vos

  2. Bedankt Niels, ook voor je goede aanvulling. Ik ben het daar helemaal mee eens. Dit soort blogs wordt doorgaans ook minder als ‘promotie’ ervaren, juist om dat ze waarde bieden voor de lezer.

  3. Lisette 2 jaar ago

    Hallo Astrid,
    Kijk, korte en duidelijk uitleg, daar hebben we wat aan. Bedankt voor je bovenstaande artikel. En ook ik wil starten met bloggen voor mijn webwinkel http://www.huisemma.nl. Alleen heb ik niet uitgeplozen hoe ik dat ga doen. Ik lees dat dat het beste werkt bij WordPress? Maak ik daar dan een site aan, en moet daar dan ook “blog” in de titel staan? Je ziet het al, ik moet me nodig eerst verdiepen in de know how van het bloggen. Ik volg je artikels met interesse.
    Groet, Lisette

  4. Hoi Lisette,

    bedankt, en graag gedaan :)

    Leuk dat je ook wil gaan bloggen! Bij een MWW is het niet mogelijk om op je eigen site te bloggen, dus dan is WordPress inderdaad het beste alternatief. Via wordpress.org kun je WordPress op een eigen domein installeren. ‘Blog’ hoeft niet perse in de titel te staan, maar het is wel slim om te kiezen voor een domeinnaam waarin een (belangrijk) zoekwoord voor je webwinkel voorkomt. ‘Woonaccessoires’ bijvoorbeeld, al moet je dan wel creatief zijn, aangezien veel domeinnamen bezet zijn. Ik zie ‘Styling & Living’ prominent op je homepage staan. http://www.styling-living.nl is nog vrij en zou een optie kunnen zijn.

    Succes, mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van je blog, dan help ik je graag!

  5. Elles 2 jaar ago

    Goed stuk. We hebben een blog http://www.zwngrblog.com onder wordpress omdat er geen goede blog in de webshop http://www.zwngr.com geïntegreerd kan worden. Het blijft een tijdrovende klus. Wel heel leuk ook zeker omdat we vanuit Facebook daar veel traffic mee generen naar ons blog maar dan moet het dus nog van het blog naar de webshop. Het blijft soms puzzelen vind ik. Teveel promotie en alles wat daar op lijkt werkt bij ons inderdaad absoluut niet.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?