Er zijn meerdere redenen waarom consumenten online winkelen. Dit kan zijn uit gemak, door het grote aanbod, maar ook prijs speelt een grote rol. Het is online erg makkelijk om prijzen met elkaar te vergelijken. Maar een goede prijs-kwaliteitsverhouding alleen is niet genoeg om consumenten een aankoop te laten doen bij jouw webwinkel. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen voordat iemand overgaat tot aankoop. In dit artikel de belangrijkste eigenschappen die van invloed zijn.

Betrouwbaarheid

De afgelopen twee jaar werden ruim een miljoen Nederlanders opgelicht via internet. Vaak ging het niet om enorm grote bedragen, maar er werd toch flink wat geld buitgemaakt via nepwebwinkels. Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid worden steeds belangrijker. Het aantonen dat jouw webshop te vertrouwen is, kan op een aantal manieren.

Keurmerk

Het plaatsen van een keurmerk kan de betrouwbaarheid van een webshop aanzienlijk vergroten. Het verkrijgen van een erkend keurmerk vergt doorgaans een jaarlijkse of maandelijkse bijdrage, zoals bij Stichting Webshop Keurmerk  of Thuiswinkel Waarborg.

Vindbaar adres in Nederland of België

Het is volgens de Nederlandse wet verplicht om het adres van het bedrijf op de website te plaatsen. Daarnaast moet er een manier zijn om snel contact te kunnen krijgen met het bedrijf door bijvoorbeeld een telefoonnummer te plaatsen en een e-mailadres. Dit hoort bij de informatieplicht bij koop op afstand. Zorg dus dat het adres niet te verstopt op de site staat. Je kan desgewenst een foto van het pand bijplaatsen of de locatie via een Google Maps plugin aanduiden.

Correct taalgebruik

Let op de spelling, het gebruik van hoofdletters en andere taalfouten. Het komt onprofessioneel over en dit komt niet ten goede van de webshop. Als je moeite hebt met het schrijven van teksten als productomschrijvingen en de algemene voorwaarden is het verstandig dit uit handen te geven aan een professional.

Reviews

Uiteraard zijn goede reviews een trigger voor consumenten om de webshop eerder te vertrouwen en niet af te haken tijdens het betaalproces.

Tik ook eens de naam van jouw webshop in op Google en kijk waar de webshop allemaal wordt vermeld. Er kan over jouw webwinkel gesproken worden op fora of op blogs. Als er een positieve review op een blog staat, kan je vragen of je deze mag gebruiken op jouw eigen webshop. Mocht je ergens negatieve kritiek tegenkomen, dan kan je proberen dit recht te zetten door in gesprek te gaan of ook jouw kant van het verhaal te doen met eventueel een excuus.

Look & feel

De eerste indruk die jouw bezoekers krijgen van jouw webshop is zeer belangrijk. De look & feel van de webshop kan het verschil maken tussen op de pagina blijven en snel wegklikken. In Google Analytics kan je kijken naar de bounce rate van jouw webshop. Als deze zeer hoog is, is het aan te raden wat te doen aan de webshop. Er is een reden dat er snel wordt weggeklikt en dit kan te maken hebben met de uitstraling van de webshop. Hieronder enkele eigenschappen die een positief effect hebben op de conversie.

Georganiseerd en overzichtelijk

Een potentiële koper in een stenen winkel kan al snel afhaken bij een lange rij, onvoldoende voorraad of een ongeorganiseerde winkel. Dit is online nog vele malen sneller, al helemaal door het gebrek aan aanwezig winkelpersoneel om een vraag aan te stellen. Zorg er dus voor dat jouw webshop overzichtelijk is en dat de producten in categorieën staan. Denk ook goed na over de opties die je geeft aan jouw bezoekers om hun zoektocht zo snel en soepel mogelijk te maken. Bij een webshop met kleding kan je denken aan zoeken op kleur, maat, soort kleding, nieuwste binnen of bijvoorbeeld de laagste prijs.

Voldoende productinformatie en foto’s

Uiteraard willen jouw bezoekers een foto kunnen bekijken van de producten, het liefst een scherpe productfoto die je zelf hebt laten maken. Door alle producten op dezelfde manier te fotograferen, krijgt jouw webshop een uniforme uitstraling. Het is vaak aan te raden meerdere foto’s toe te voegen, vooral bij producten als kleding. Schrijf daarnaast een uitgebreide productomschrijving.

Duidelijke letters en lettertypes

Het kan verleidelijk zijn de webwinkel“op te leuken” door gebruik te maken van sierlijke lettertypes en zelfs verschillende lettertypes, maar dit ziet er rommelig uit en is vaak slecht leesbaar. Kies voor een duidelijk en professioneel lettertype (geen Comic Sans) en zorg dat de webshop overal hetzelfde lettertype heeft.

Denk na over video

Om jouw producten extra goed in beeld te brengen, kan je nadenken over productvideo’s van de populairste producten of voor kleding gebruik maken van een model die de kleding toont op een catwalk. Iets op bewegend beeld zien kan een extra dimensie geven en net dat zetje geven om over te gaan tot aankoop.

Mobiele aankopen

Er wordt steeds meer gekocht via de smartphone en om hierop in te spelen, kan je jouw webwinkel responsive maken en ervoor zorgen dat de betaling gemakkelijk kan geschieden. Vooral kleding, schoenen en accessoires worden weleens via de mobiele telefoon besteld. Naar verwachting zal dit percentage de komende jaren alleen maar stijgen.

Betaling en verzending

Zorg dat jouw klanten kunnen kiezen uit meerdere manieren om te betalen, zoals met iDeal en creditcard. Het moet tevens duidelijk zijn wat de kosten zijn voor de verzendkosten en hoeveel het kost om iets te retourneren. Maak hier geen geheim van, dit komt niet ten goede aan de betrouwbaarheid van jouw webshop en kan een conversie in de weg zitten. Als een bezoeker ‘schrikt’ van het bedrag voor de verzendkosten, zal de aankoop niet tot stand komen en alsnog afgebroken worden. Inmiddels is gratis verzending iets wat bij zeer veel webshops wordt aangeboden en dit kan een extra trigger zijn om toch iets te bestellen.

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?