Wellicht ben je ooit je webshop begonnen als hobby, leuke bijverdienste of uit pure passie. Al snel stroomden de bestellingen binnen en voor je het wist ben je uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf. Wellicht zelfs met personeel, een bedrijfspand en (een hopelijk niet al te) complexe boekhouding. 

Dit is natuurlijk ontzettend leuk en motiverend, maar zorg ervoor dat die passie voor het product niet naar de achtergrond verdwijnt. Dit gevoel kan namelijk eenvoudig ontstaan doordat je de hele dag bezig bent met de andere kanten van het runnen van een webwinkel. 

Dit zijn zaken zoals het goed organiseren van je opslag, de verzending, het transport, het afhandelen van retourneringen etc. Randzaken die ten koste gaan van de kwaliteit van jouw webshop. 

Herkenbaar? Dan vind je hier dé tip om dit op te lossen. 

Vraag om hulp

Natuurlijk kun je allemaal toppers van werknemers aannemen om jou te helpen met het correct opslaan en afhandelen van al je bestellingen. Echter leveren werknemers ook weer extra werk op, van salariëring tot functionering, als werkgever ben jij hier verantwoordelijk voor. 

Wil jij juist focussen op de innovatie en marketing van je webshop? Echt bezig zijn met het product en de klant door middel van een goede klantenservice? Dan kun je besluiten om bepaalde aspecten van het runnen van een webshop uit te besteden. Dit kan van een klein onderdeel tot essentiële zaken. 

U vraagt, zij draaien

Er zijn inmiddels bedrijven gespecialiseerd in de aspecten die ervoor kunnen zorgen dat het runnen van een webshop een eigenaar over de schoenen loopt. Denk aan voldoende opslagcapaciteit, bereikbaarheid en voorraad. Deze bedrijven leveren zelf geen product, maar leveren aan zowel grote als kleine webshops zogenaamde e-fulfilment services

Zij nemen webshops de zaken uit handen waarvan de webshopeigenaar dit graag wil. Dit kunnen zij doen doordat het natuurlijk niet uitmaakt van waaruit een webshop opereert, zolang de bestellingen maar tijdig en correct verzonden worden. En in dat laatste zijn deze bedrijven dus expert. Ze doen onder andere aan professionele warehousing en retour afhandeling. 

Kortom, het kan voor de ondernemer behoorlijk spannend zijn om dergelijke zaken uit handen te geven. Maar eenmaal besloten een deel van het logistiek proces uit te besteden willen vele webshopeigenaren niet meer terug. Zij kunnen weer doen waar ze goed in zijn; De beste producten voor hun webshop vinden én deze onder de aandacht brengen!