7 tips voor meer omzet
E-commerce: 7 tips om meer omzet te genereren
5 (100%) 2 votes

E-commerce websites lijken heel ingewikkeld te zijn, maar een efficiënte IT-architectuur, SEO- en contentmarketingstrategie kunnen een groot verschil maken. Veel bedrijven hebben reeds hun omzet verdubbeld dankzij SEO. Dit wordt vaak gevolgd door een boost in offline verkopen, aangezien meer mensen de e-shop van de lokale winkel makkelijk terugvinden op Google.

Hieronder vind je een paar tips terug die jou zullen helpen om meer omzet te genereren. Geen enkel van deze tips is lastig, ingewikkeld of duur.

1. Succesvolle e-commerces gebruiken zoek- & analysegegevens om hun strategie bij te sturen

Uiteraard zou een bedrijf aan de behoeften van zijn klanten moeten voldoen. Maar veel e-commerce websites worden zonder zelfs naar zoekgegevens te kijken opgebouwd. Dit kan niet. Succesvolle e-shops – ook die met meerdere vestigingen verspreid over het land – verkrijgen een voordeel door onderzoek te doen vooraleer zij een klantgerichte SEO- en contentstrategie formuleren. Door het zorgvuldig bestuderen van zoektermen, -zinnen en sleutelwoorden, ontdekken ze wat er op Google opgezocht wordt.

Enkel via het bekijken van de zoekvolumes kan je al gemakkelijk een beeld vormen van welke producten het meest (en het minst) opgevraagd worden. Door zoekgegevens te combineren met verkoopcijfers en conversieratio’s, wordt het gemakkelijker om financiële resultaten te voorspellen… nog voor dat er een SEO-strategie geïmplementeerd wordt.

SEO-analyses van zoektermen en -zinnen helpen het totale marktaandeel op Google in te schatten. Marketeers kunnen dit dan met hun concurrenten vergelijken aan de hand van tools zoals SEMrush, die de conversiepercentages en marktaandelen per (sub)categorie berekenen. Indien je dit met verkoopcijfers en winstmarges combineert, bekom je een realistische weergave van waar jouw bedrijf zich plaatst, hoe goed het bezig is, en waar opportuniteiten bestaan om jouw marktaandeel te verhogen. Deze oefening helpt om de nadruk op de beste segmenten te leggen.

2. Hun IT-architectuur en webstructuur zijn klantgericht

De website van een succesvolle e-commerce weerspiegelt zijn organisatiestructuur niet. Wel legt hij de nadruk op wat de klant wilt. Slimme marketeers identificeren eerst de veelgestelde vragen en oplossingen waar klanten naar zoeken. Hieruit kunnen ze een efficiënte, klantgerichte IT-architectuur opbouwen. Dit levert de bezoekers een uitzonderlijke ervaring omdat ze zich begrepen voelen. Je wilt dat jouw klanten onder de indruk staan van hoe goed jouw website met hun zorgen en vragen omgaat.

3. Ze lossen kritische problemen meteen op

De best presterende e-commerce bedrijfsleiders gaan niet overhaast te werk, zonder enige input van alle belanghebbenden – een SEO-consultant inbegrepen. Een klantgerichte e-commerce website ontwikkelen begint met het uitgebreid onderzoeken en analyseren van sleutelwoorden door een deskundige.

Het is een buitengewone kans om te kunnen vaststellen wat miljoenen micro-momenten over de wensen en angsten van hun klant onthullen. Dit heeft zelfs meer waarde dan een telefoongesprek of enquête: mensen zeggen niet altijd wat hen dwarszit. Maar door hun gedrag online te observeren, krijg je kostbare inzichten over hoe ze werkelijk denken.

4. Ze volgen de beste SEO-werkwijzen voor e-commerces

Succesvolle organisaties plannen vooraleer ze beginnen te coderen. Ze bevinden zich zelden in een slechte positie door niet op voorhand gepland te hebben. Ook zitten hun minder succesvolle concurrenten vaak vast omdat ze niet genoeg verkopen – soms zelfs jarenlang – gewoonweg omdat iemand vergeten is om een efficiënte SEO-werkwijze te implementeren.

Een goede planning en voorbereiding zorgen ervoor dat de ondernemer geschikte instructies aan de ontwikkelaars doorgeeft. Dit zal uiteindelijk tot een betere codering van de website leiden, dat dus niet helemaal opnieuw ontwikkelt moet worden indien er later problemen optreden.

Ook vraagt men zich vaak af hoe men meer klanten kan aantrekken. Vele bronnen raden dan aan om virale YouTube campagnes te starten en dergelijke. Maar de waarheid is dat een stevige basis tot meer conversies zal leiden dan fancy trucjes. Hierbij dus nog een paar tips die zich hierop richten:

5. Schrijf een aantrekkelijke beschrijving en gebruik beelden

Het belang van gedetailleerde productbeschrijvingen kan niet genoeg benadrukt worden. Tegenwoordig zijn online klanten het gewoon om moeiteloos alle nodige informatie te kunnen verkrijgen. Ze willen niets kopen indien ze er niet van overtuigd zijn dat ze één van de beste producten op de markt zullen verkrijgen. Dus: voeg voor elk product informatieve beschrijvingen toe. Laat niets terzijde – maten, kenmerken, basismateriaal, gewicht, afmetingen… – en vergeet niet duidelijk te maken waarom jouw product beter is dan dat van de concurrent, en hoe het het leven van jouw klant kan verbeteren.

Gebruik afbeeldingen uit verschillende invalshoeken met een hoge resolutie, waar je op kan inzoomen en die goed verlicht zijn. Probeer ook een paar “lifestyle” foto’s toe te voegen, d.z. foto’s van situaties waarin de consument het product werkelijk zou kunnen gebruiken. Indien je het nodige budget hebt, kan je ook een paar 360°-video’s toevoegen.

6. Verzamel sociale bewijzen

70% van de online shoppers vertrouwt online reviews. 63% zegt dat het hen kan aanzetten om iets te kopen. Het kan verleidelijk zijn om negatieve commentaren te verwijderen, maar je laat deze best staan: consumenten vinden het verdacht indien alles te positief is. Indien je negatieve reviews krijgt, antwoord je best in het openbaar en op een constructieve manier om duidelijk te maken dat jouw merk belang hecht aan zijn klanten. Ook reviews op externe websites behandel je best op deze manier (denk bijvoorbeeld aan Test Aankoop).

7. Zorg goed voor jouw huidige klanten

Vergeet je belangrijkste troef niet. Het is veel duurder om in nieuwe klanten te investeren dan het overtuigen van jouw bestaande klanten om verder jouw producten en diensten te gebruiken. Daarom is het heel belangrijk om een bepaalde ‘follow up’ met jouw klanten in te plannen na hun aankoop. Bedank hen voor hun aankoop en zorg ervoor dat ze regelmatig interessante aanbiedingen krijgen op basis van wat ze vroeger gekocht hebben, bijvoorbeeld upgrades van dat bepaald product, kortingen, enz.

Samengevat…

Zoekmachines zijn nog nooit zo belangrijk geweest in het leven van de consument. SEO negeren komt op hetzelfde neer als jouw klanten naar de concurrent te sturen. Indien je gelooft dat SEO voor e-commerce gewoonweg een trend is die ooit wel zal overgaan, dan ga je achterwege blijven. De hierboven vermelde strategieën vormen de basis van e-commerce conversies. Zonder deze stevige basis kan je moeilijk verder bouwen. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd in deze stappen investeert.

Voor meer informatie kan je bij Sortlist terecht.

Morgane Lewy
Morgane Lewy is Business Developer bij Sortlist. Deze onderneming brengt marketeers in contact met de beste marketingbureaus en is uitsluitend actief op de B2B-markt. Sortlist is momenteel gevestigd in Waver, Gent, Brussel, Parijs en Madrid. Morganes doel is om Sortlist bekend te maken in Vlaanderen en Nederland. Zij heeft professionele opleidingen gevolgd over verschillende thema’s, maar haar lievelingsonderwerpen zijn digitale marketing, sociale media, growth hacking en ondernemerschap in het algemeen. Morgane spendeert haar vrije tijd aan het ontdekken van nieuwe locaties, het proberen van nieuwe restaurants en weleens een lekker glaasje wijn drinken. Meer info: www.sortlist.nl
Geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

©2018 WebWinkelCommunity

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?