In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Jan Roelofsen de mede-eigenaar van webwinkel: Tim’s Speelgoedboerderij.

Bij Timsspeelgoedboerderij vindt je divers kwalitatief speelgoed. We hebben vier pagina’s waarin we alles vertellen over houten speelgoed, educatief houten boerderij speelgoed, veel informatie over paarden en speelgoed, en tenslotte metalen verkeer speelgoed. Tim’s Speelgoedboerderij wordt gerund door Monique en Jan. Monique pakt zaken als logistiek, inkoop, administratie. Jan is vooral bezig met ICT en marketing.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Tims speelgoedboerderij
?

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

We hebben zelf drie kinderen. Vanuit de gedachte dat er steeds meer speelgoed komt op een monitor; waar ze geen motoriek mee ontwikkelen, zijn we speelgoed gaan verkopen waar je echt mee aan de slag moet. Oftewel speelgoed met een verhaal, uitdaging en waar kinderen hun hand-oogcoordinatie mee laten groeien.

02: Welke fout(en) heb je gemaakt en wat heb je hiervan geleerd ?

Teveel beredeneren wat je zelf voor assortiment leuk vindt. Het gaat om je doelgroep, de klant.

03: Welke social media platformen gebruik je ? En wat is jouw favoriet ?

YouTube, Facebook, Google+ YouTube favoriet. We spreken hierdoor de klant, doelgroep rechtstreeks aan. Bijkomend voordeel is dat de klant een veel betere inschatting van het product kan maken waardoor we bij die artikelen een retouren% hebben van <1%

04: Wat is je ambitie met je webwinkel ?

Kinderen weer kind te laten zijn, bouwen aan hun ontwikkeling en spelenderwijs leren samenspelen.

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Via video. Zowel in de website als in YouTube. Voor de kinderen maken we ‘Beleef-video’s.’ Hierin zie je kinderen met speelgoed aan de slag of een productspecialist. Deze laatste verteld en laat eea van de werking zien. YouTube gebruiken we omdat via YouTube-SEO veel traffic geeft via YouTube. Daarnaast ranken artikelen die een eigen YouTube clip hebben goed.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Dagelijks in het programma Clicky. Relatief eenvoudig op 2nd screen te volgen. Je ziet dan bv mismatches bij zoekopdrachten. Ook waarop er traffic binnenkomt en verlaat.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

In grote lijnen toch wel. Alles kan altijd beter maar met de beschikbare middelen hebben we in veel facetten het maximale eruit gehaald wat er in zit. Actueel voorbeeld; we zijn dit jaar weer 2 dagen actief bij de Campina Open-Boerderijdagen. Precies in de doelgroep. Natuurlijk zijn er ook punten waar je dan aan twijfel, denk aan wel/niet inzetten van Adwords of Affiliate.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Google wordt best wel ‘eng’ op deze manier. Ze zijn zo machtig dat ze jouw opleggen waar jij aan moet voldoen. Voldoe je niet aan de standaarden dan heb je kans op minder traffic en minder omzet. Gaat best ver. Mobile Commerce; als je daar niet in meegaat; dan snij je jezelf toch in de vingers?

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Leuk!

10: Hoe zie jij de toekomst van de webwinkels vs de stenen winkels ?

Ten eerste veranderd de rol van een stenen winkel. Denk aan bv Coolblue: waar hun een fysieke locatie openen neemt de omzet in die regio toe. Er is dus blijkbaar een latente behoefte van mensen om bij bepaalde gevallen toch even naar een locatie in de regio te kunnen gaan. Coolblue kiest echter niet voor een A locatie maar gaat liever op een industrieterrein zitten. Makkelijk en gratis parkeren.
De stenen winkel in de stad zal zich meer bezig houden met luxe producten en de beleving van een dagje winkelen. Dozen schuiven hoeft niet.
Ergens komt er naar mijn mening een gezonde balans in; waar die komt ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

Vraag 2 en 7 liggen dicht bij elkaar, knikker 2 eruit en hou 7 erin. De vraag die er dan in mag:
Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?
De volgende vragen zijn bedoeld voor Ilona van Tilborg van sweetbeauty.nl.

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?