sweetbeauty

In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Ilona van Tilborg eigenaresse van webwinkel: Sweetbeauty.nl

De webshop Sweetbeauty.nl biedt een groot assortiment nagel- en pedicure producten voor een betaalbare prijs. Meer dan 1000 producten worden aangeboden in de webshop. In de webshop staan ook veel verschillende handleidingen, zodat klanten direct aan de slag kunnen met de producten. De webshop Hippe Goodies is sinds begin dit jaar actief en biedt een groot assortiment aan mode accessoires.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Sweetbeauty
?

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

Da’s eigenlijk best een apart verhaal. Van huis uit ben ik gediplomeerd pedicure en nagelstyliste. Ik had een salon aan huis, zodat ik makkelijk thuis kon werken. Dit was superhandig, omdat onze oudste dochter extra zorg nodig had. Ik werkte alleen in de avonden, wanneer de kinderen op bed lagen, zodoende had ik tijd over overdag. Aangezien ik geen stilzitter ben had ik het idee bedacht om een webshop te starten. Het makkelijkste was om iets te kiezen waar ik veel vanaf wist, dat werd dus nagel- en pedicure producten. Dus hup, aan de slag en binnen een week stond de eerste webshop online. Natuurlijk niet gedacht aan zoekmachines, hoe ga ik het versturen, enz. Leveranciers had ik wel gevonden. Als ik nu terug kijk, was dit niet zo slim natuurlijk, maar goed.
Eind 2010 was er plots een onverwachte ziekenhuisopname van onze oudste dochter. Ik moest alle afspraken voor de pedicure en nagels afzeggen. Gezien de situatie van onze dochter leek het me beter om tijdelijk niet te werken in de salon. Ik wilde me helemaal richten op het genezingsproces. In de vrije uurtjes die ik had gedurende 3 maanden, heb ik me gefocust op de webshop. Die kreeg daardoor een enorme boost. De bestellingen werden met de dag meer en ik besefte dat ik hier een betere boterham mee kon verdienen dan in mijn salon, daarnaast paste het beter in de gezinssituatie. De keuze was snel gemaakt en zodoende werd een ‘echte’ webshop geboren.

02: Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?

Mijn doel is eigenlijk heel simpel:  De grootste webshop in Nederland worden met nagel- en pedicureproducten. Ik weet het, dat is niet niks en zal ook niet lukken binnen 18 maanden. Maar de komende 18 maanden zullen wel stappen gemaakt worden om dit doel te verwezenlijken:  Zo zal het assortiment nog verder uitgebreid worden. Ik vraag ook altijd aan klanten of ze suggesties willen aandragen, over het algemeen hebben die ook goede ideeën.
Verder staat het maken van video’s ook nog bovenaan de wishlist en Seo verder blijven optimaliseren.

03: Welke social media platformen gebruik je ? En wat is jouw favoriet ?

Facebook is het enige social media platform wat we gebruiken. Dit is ook de enige die ik prive gebruik. Persoonlijk heb ik niks met twitter of pinterest.

04: Wat is je ambitie met je webwinkel ?

Een groot assortiment betaalbare nagelproducten aanbieden die voor iedereen te gebruiken zijn. Veel klanten willen graag zelf kunstnagels zetten en niet meer naar een salon. Op deze manier kunnen ze zelf aan de slag, zonder dat ze een grote uitgave hoeven te doen.

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

We gebruiken o.a. Google adwords om nieuwe klanten te werven. We zien ook steeds meer terugkomende klanten en via facebook komen ook regelmatig nieuwe klanten binnen.
Acties worden altijd via Facebook aangegeven. Voorheen verstuurden we nieuwsbrieven, maar dat werd behoorlijk prijzig gezien het aantal inschrijvingen. Uit de statistieken bleek dat de nieuwsbrieven slecht werden gelezen, wat we ook probeerden. Facebook scoort daarin beter. Ook horen we regelmatig dat klanten via een vriendin onze naam horen en dan bij ons bestellen.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Dat is wisselend. Globaal begrijp ik het wel, maar ik vind het ronduit saai. (Terwijl het eigenlijk superbelangrijk is, is zeker een verbeterpuntje) Meestal bekijk ik ca 1 a 2 x per week en stel ik eventueel zaken bij. Voor de overige punten heb ik iemand ingehuurd die de cijfers en statistieken bijhoudt en mij daarover informeert. Ik kan daar weer op inspelen en dingen aanpassen.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Ik denk het niet. Ik heb ontzettend veel geluk gehad, dat besef ik maar al te goed. De start was veel te gehaast (mijn man verklaarde me voor gek) en ik had veel dingen beter uit moeten zoeken. Van je fouten moet je leren, ik heb zeker een aantal harde lessen gehad. Daarna opstaan en weer doorgaan is lastig, maar tot nu toe is dat altijd gelukt. Je gevoel volgen is zeker een waardevolle les geweest. Ik doe alleen nog dingen waar ik volledig achter sta.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Ik betrap mezelf erop dat ik steeds meer doe met mijn mobiel, dan met de computer. Even snel een mailtje lezen en beantwoorden, facebook checken. Een mobieltje heb je altijd bij je. Een webshop is dus altijd binnen handbereik. Als webshop zal je daar zeker in mee moeten gaan of je nu wilt of niet.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Beiden. Niet alles is even leuk; Het maken van fotocollages van producten, voor bijvoorbeeld Facebook, vind ik wel leuk om te doen. Je hebt direct eer van je werk. Ook bloggen is leuk om te doen. Het SEO werk staat daarentegen niet bovenaan het lijstje.

10: Hoe zie jij de toekomst van de webwinkels vs de stenen winkels ?

In mijn beleving zal er altijd het gevoel blijven bestaan van het ‘winkelen’. Gezellig slenteren, koffie drinken, winkel in en uit. ( Ja, ik ben een liefhebber..) Stenen winkels zullen daarom altijd aanwezig blijven, of het aantal nog fors zal stijgen? Dat is moeilijk te zeggen, maar dat denk ik niet.
Het aantal webwinkels zit de laatste jaren aardig in de lift. Wat klanten echter missen bij een webwinkel is het voelen en proberen van een product. Een webwinkel biedt echter het gemak dat je de deur niet uit hoeft.
Het zal uiteindelijk duidelijk worden of beiden met elkaar kunnen blijven concurreren, ik hoop het wel.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

De vraag die eruit mag: Wat is je ambitie met je webwinkel?
De vraag die erin mag: Heb je aandacht voor je concurrenten en speel je daar op in?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Electrobert.

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?