In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Willem-Johan eigenaar van webwinkel: Macrovet.nl

Macrovet is een online handelsonderneming met artikelen voor verschillende soorten dieren en sectoren. Onder andere benodigdheden voor de melkveehouderij, schapenhouderij en paarden.
Daarnaast hebben we nog een aantal specialismen zoals Hondentondues en scheermachines voor koeien, schapen en paarden. Ook zijn we gespecialiseerd in ongediertebestrijding zoals alles tegen muizen en ratten maar ook vliegen en andere vervelend ongedierte. Macrovet is in 2015 en 2016 uitgeroepen tot de beste webwinkel in de categorie dierXS tijdens de Nationale thuiswinkel awards. Onze kernwaarden zijn passie voor service en expertise.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Macrovet 
?

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

Ik ben er mee opgegroeid. 45 jaar geleden is mijn vader voor zichzelf begonnen als handelaar met allerlei producten voor de veehouderij sector.
Langzamerhand is dat uitgegroeid tot een groothandel welke uitsluitend levert aan winkels. Ik zelf was vanaf 2000 werkzaam in de groothandel. Eerst als magazijn medewerker en later
langs de weg als vertegenwoordiger. De allerlaatste jaren als verkoper binnendienst. Mijn vader had graag gezien dat ik de helft van de aandelen over zou nemen samen met mijn 10 jaar oudere zus.
Maar eigenlijk zag ik dat niet zitten, twee kapiteins op een schip werkt niet. In 2008 is mijn idee tot stand gekomen, Internet stond in onze branche nog in de kinderschoenen en er waren nog maar een paar partijen online actief.
Het heeft ruim een jaar geduurd voordat we de eerste online verkoop gehad. Ik had een jaar nodig om ruim 10.000 productfoto’s en productteksten te schrijven. Allemaal in de avond uren en in het weekend naast een fulltime job.

02: Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?

Achttien maanden is nog wel heel ver weg, de online wereld veranderd enorm snel. Persoonlijk zou ik wel wat meer vrije tijd willen hebben met mijn kinderen. Om meer vrije tijd te krijgen moet ik de komende tijd enorme stappen gaan maken zodat er een nog grotere groei ontstaat en er meer ruimte komt voor meer medewerkers die veel van mijn dagelijks taken kunnen overnemen.

03: Zou je je bedrijf verkopen als je daar een marktconforme prijs voor krijgt en wat zou je dan willen doen?

Tja wat is een marktconforme prijs. Voor mij zit er ook een hele boel emotie in. En emotie is moeilijk te verkopen en kent geen prijs. Het mooiste in mijn optiek is een gezond bedrijf neer te zetten met een lange adem dat ik later aan mijn kinderen kan over doen. Ik ga niet voor het grote geld door een verkoop. Ik ga meer voor stabiliteit en winstgevendheid.

04: Heb je aandacht voor je concurrenten en speel je daar op in?

Eigenlijk maar weinig. Als je daar rekening mee moet houden kom je aan je eigen ondernemen niet meer toe. Natuurlijk kijk ik wel eens naar anderen. Maar ik vaar toch wel zo veel mogelijk mijn eigen koers. Het gras bij de buren lijkt altijd groener. Ook heb ik altijd de wijze les van mijn vader in mijn achterhoofd namelijk: “Zo lang ik onderneem was er altijd wel eentje die goedkoper was dan ik. Maar ik ben de enige die nog bestaat de rest heeft nooit wat verdient en gingen achter elkaar failliet.”

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Op elke manier die mogelijk is. We adverteren wel eens in vakbladen echter is dit vrij duur en moeilijk te meten. Ook besteden we enorm veel tijd in SEO en content. En ook adwords is voor ons een belangrijk kanaal. We blijven hier in meten en verbeteren om het steeds rendabeler te krijgen. Daarnaast gebruiken we Copernica voor de e-mail marketing en doen we ook wel eens adverteren of social media.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Ik zelf steeds minder. Een keer in de week krijg ik een overzicht van mijn Marketing medewerker. Hij heeft veel meer verstand van al die cijfers. Ikzelf verdwaal er nog al snel in.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Ja en Nee, ik had veel eerder moeten beginnen, het idee was er al langer, maar in 2008 pas de knoop door gehakt. Nu ben ik veel impulsiever, als ik een idee heb dan probeer ik hem zo snel mogelijk toe te passen. En dan kijken of het werkt.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Persoonlijk maak ik denk ik veel minder gebruik van mijn smartphone dan de gemiddelde mens. Ik vind het eigenlijk maar onhandig zon klein scherm. De i-Pad gebruik ik ook bijna niet. Maar ja ik zit ook bijna altijd op kantoor met een PC met twee grote schermen. Wel vindt ik het wel mooi om te zien hoe social media voet aan wal heeft gekregen via de smartphone. Even op Facebook is zo makkelijk op z’n ding. Online bestellingen gebeuren wel op een smartphone, maar in de ene tak van sport veel meer dan in de andere. Bij ons valt het nog mee, maar we hebben wel flink geïnvesteerd in onze website om hem goed responsieve te maken.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Je kunt nog een zo goed product verkopen om een mooi bedrijf hebben. Als je dat niet aan de markt laat weten blijft het maar op de plank liggen. Marketing is dus ook waar het voor het grootste gedeelte om gaat. De techniek moet piek fijn in orde zijn zodat mensen kunnen bestellen. Maar zonder bezoekers geen klanten. Je moet daarom proberen zoveel mogelijk op de voorgrond te blijven en niet te veel achter de schermen bezig zijn met de dingen die niemand ziet.

10: Hoe ga je om met wanbetalers en ben je tegen of voor registratie van wanbetalers?

Tja die heb ik niet, want ik heb mijn betaalsystemen goed voor elkaar. (stukje techniek en automatisering)

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

Vraag 10 eruit, een goed georganiseerde webwinkel heeft geen last van wanbetalers.

Nieuwe vraag
10: Wat is jou absolute nummer een tip voor meer bezoekers en conversie?
Ik zou de vragen dit keer aan Randau willen stellen

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?